onsdag 21 augusti 2013

Sött OCH nyttigt!


Dagens rubrik låter nästan för bra för att vara sann, eller hur? Men så är det - honung är både sött och nyttigt. 

I honung finns vitamin B1,B2,B5 och B6, kalcium, koppar, järn, magnesium, mangan, fosfor, kalium, zink, antioxidanter, proteiner, mineraler och enzymer. Men en förutsättning för honung är bin och blommor som bina kan samla nektar ur. Så var det redan för 
50 miljoner år sedan - då bina var en förutsättning för liv genom sin pollineringsfunktion.

Tyvärr är det så att bina börjar bli en bristvara över hela världen. Stora bisamhällen dör ut, och man vet inte riktigt varför. En teori som finns är att alla gifter vi besprutar våra grödor med är en bidragande orsak. Att sedan det senaste decenniets trädgårdstrend har varit att plocka bort all grönska och alla blommer till förmån för små privata stenöknar har inte heller underlättat för binas existens.

En välkommen gäst i min rabatt i somras
Vad kan då du och jag göra för att hjälpa bina? Ja en trädgård eller balkong med en massa härliga blommor gör både oss själva och bina glada. Du kan även gå in på Facebook och gilla "BeeUrban" som gör ett fantastiskt jobb för bevarandet av bin i storstäderna. Kolla upp om du kanske kan "adoptera" en bikupa någonstans. Var kreativ!

Tillbaka till honungen... Visste du att du själv kan göra de finaste smaksatta honungssorterna lätt som en plätt? Även om man inte är så där överförtjust i honung kan jag lova att det är lätt att bli smått förälskad i citron/grapefruktshonung. Sååå gott att ta en klick i lite naturell yoghurt! Eller i ditt morgonte, eller kvällste...


Så här fixar du din egen smaksatta honung;
Införskaffa en fin honung, och gärna en vacker burk att förvara den i :). Införskaffa fin ÄKTA eterisk olja. Jag använder mina älskade Hermitage oljor.


Ta ca 250g honung och blanda ner ca 20drp eterisk olja. (Beroende av vilken olja du använder - lavendel hade jag inte tagit så många droppar av!) Igår gjorde jag två olika sorter; den ena med röd mandarin, och den andra med rosa grape och citron. Yummi!

Sist jag var på kurs fick vi smaka med gran - gott, och tagetes - riktigt gott konstigt nog! Så man kan experimentera fritt i köket, och prova sig fram till vad man gillar. Lämpligt är då att använda mindre mängd, så att man inte får kassera en massa fin honung som man kanske inte gillade riktigt :).

 
Annars idag? Jag har jobbat hela dagen - hjälpt Karin att måla väggarna på MaKalösa Trädgårdar. Jisses vilken skillnad det blir när man byter från svart till vitt. Så himla ljust och fint! Och till och med jag tyckte att det var kul att måla, fast jag vanligtvis inte brukar uppskatta denna sysselsättning.

Och nu ska jag alldeles strax ge mig iväg till nästa jobb - 10 timmar i vårdverkligheten.

              En god natt till alla er som ska sova gott!
                             /Lotta
 

2 kommentarer:

  1. Jag älskar honung, i alla smaker :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag funderar faktiskt på att bli biodlare....
    //bara anna

    SvaraRadera