måndag 12 augusti 2013

Dagens skörd

Idag har det varit "storskörd" här hemma. En gurka, några chilifrukter, paprikor och lite körsbärstomater.


Måste säga att jag nästan känner mig som värsta storbonden ;)...

Det här med odling av grönsaker är jag inte så där jättebra på, det är ganska nytt för mig. 
Av gurkplantans massor av babygurkor blev det bara en enda stor fin gurka. De andra skrumpnade liksom ihop och blev inget alls - undrar varför? 
Gurkan ska ätas med andakt i alla fall - kilopriset blev högt eftersom plantan kostade 45:-. Men den är ju ekologisk och odlad med kärlek :)!

Sallad var jag visst en hejare på att odla, för vi hade till ett helt regemente för ungefär en månad sedan. 
Notice to myself; Sätt aldrig mer 24 salladsplantor samtidigt! 
Finns ingen möjlighet i världen att göra gång på dessa såvida man inte har en kaninfarm i trädgården.
Nej, nästa sommar blir det kanske fyra salladsplantor åt gången.

Ringblomsplantorna hade blivit monsterstora, så idag plockades alla blommor av, och plantorna fick tacka för sig. Deras nästa "liv" blir som kompostjord istället. 
De sista blommorna hamnade i en burk med olivolja, och skall användas till ringblomssalva vid höstens salvekok. Samtidigt börjar sommarens första omgång ringblomsolja bli färdig att silas, och det är så härligt när man kan börja förvandla den till fina hudvårdprodukter.

Nu väntar två arbetsnätter för min del, men innan dess - en kopp te med citronverbena. Smakar som sommarsol i en liten mugg :).

                 Ha en fortsatt fin kväll!
                        /Lotta

 

4 kommentarer:

  1. Det blev ju en liten skörd i alla fall, alltid något. Ha en bra jobbnatt.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till skörden! Det var väl inte så illa även om gurkan blev lite dyr :-)

    SvaraRadera
  3. Det är något visst med egenodlat.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt med hemodlat, även om det är svårt ibland. :-)

    SvaraRadera