torsdag 1 augusti 2013

Örtvin


Tackar ödmjukast för intresset av min chokladtävling! Verkligen kul med tävlings (eller chokladsugna) läsare :). För er som ännu inte kommit till skott att lämna en kommentar; GÖR DET! Kryssa för "anonym" om ni inte har något konto på google eller annat bloggställe, så kommer det att funka. Glöm då inte att skriva ert namn i kommentaren, annars ser jag inte vem du är.

Idag har varit en speciell dag. Vi har blivit lägenhetsägare i Ystad. 
Det är äldsta sonen som ska husera där, eftersom han både går i skolan och spelar handboll i Ystad. Det blir lite bökigt att åka fram och tillbaka mellan Simrishamn och Ystad flera gånger om dagen, och alltså behöver han ett boende. Så en fin etta, mitt inne i centrala staden blir denne 17-årige herres bostad nu. 

Nu vankas helg igen, och då kan det väl vara passande med ett vintips, eller hur? Detta har jag blivit bjuden på när jag varit på örtkurs,och det är verkligen gott och läskande när det är sommar och varmt.

Ta en flaska vitt vin, häll ur ett par deciliter i ett glas. Plocka några olika sorters kryddört, ca 3 kvistar var av 3 eller olika sorters ört. Tryck ner dessa i vinflaskan och fyll upp med det urhällda vinet så det täcker växtdelarna. Eventuella rester dricks upp ;)...

 
Sätt tillbaka korken, och se till att det sluter tätt. Ställ i kylen och låt dra ca 14 dagar. Det går även bra att använda vinet innan om du inte kan vänta så länge... Låt örterna stå kvar i flaskan tills vinet är uppdrucket.

Servera vinet som apertif, iskallt, gärna i ett lite mindre glas. Jättegott och nyttigt. Sist på kursen blandade vi en massa olika örter, bla. hamnade dragon i. Det tror jag inte att jag kommer att använda igen, för det gav lite Retsina touch åt vinet, och det är inte mitt favorit vin. Men timjan, rosmarin, oregano och salvia - det blir mumma!

Så ut i örtträdgården och skörda, greppa en flaska vitt och släpp loss kreativiteten!

Ha en härlig torsdagskväll, själv skall jag bege mig iväg och jobba om en liten stund.
                          /Lotta

5 kommentarer:

  1. Nu börjar "allvaret" för grabben. Tänk vad kul med egen lya, göra lite som man vill när man vill!
    Vintipset verkar spännande, undras vad jag har för örter.... (är kirskål en ört?)
    Ha ett lugnt jobbpass!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det lät ju både gott och spännande! Det kommer vi nog att prova med! :-)
    sv:
    Trött, det var jag absolut igår, men jag återhämtar mig snabbt och nu njuts det för fullt av sommar och semester! :-)
    Ha en fortsatt bra sommar du med!

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att det känns kul för sonen med något eget. Min dotter har börjat prata lite i att hon är sugen på att flytta. Ingen brådska alls om du frågar mamman i huset ;)

    Hihi, jaså du gör egen saft också ;)

    Nu ska jag kika på din tävling som jag alldelens glömt bort...
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hjälp!! Kan inte överhuvudtaget se min 17-åring husera i en alldeles EGEN lägenhet...! Men det hade ju helt klart varit nyttigt för honom!!

    Lycka till för sonen i hans nya lya!! Spännande!!

    SvaraRadera