fredag 16 augusti 2013

Bråkig

Jag har varit bråkig. Och obekväm. Och vår svenska vård är sjuk! Sjuk vård istället för sjukvård skulle jag vilja kalla det...

Igår ringde jag vårdcentralen och talade snällt in att jag behövde ett nytt recept på Pulmicort. Det är en medicin man inhalerar när man har astmatiska besvär.

Det har jag. Astmatiska besvär alltså. Men bara lättare sådana. Jag tar en "puff" morgon och kväll, och sen är det inte mer med det. Ibland håller jag upp hela vintern, men när sedan gräspollensäsongen drar igång brukar jag behöva den igen. Jag har aldrig haft något atmaanfall eller liknande, och funderar inte så mycket över att någon doktor har sagt att jag har astma.

Jag är väldigt restriktiv med att ta medicin. Tar aldrig värktabletter, aldrig antibiotika eller annat man kan tänkas stoppa i sig. Men Pulmicorten den tar jag. Jag konsumerar i princip ingen vård alls, och uppsöker läkare kanske en gång vart 10:e år. Jag anser inte att jag behöver det - jag är fullt frisk.

Men nu, vet ni, nu har de nya läkare på VC, och då funkar det inte att bara få ett recept sådär via telefon. 
Jag blev uppringd av en sköterska som undrade när jag sist gjort en spirometri (lungfunktionstest)? Tja, det är väl en 15 år sedan tyckte jag.

Då fick jag veta att dr ville träffa mig, och vill att jag ska göra ett sånt test. För det BRUKAR man ju göra vartannat år i alla fall.
Och?? Jag är ju frisk och har inga besvär.
Ja,men dr vill att du gör ett sånt test...
Jaha, men det vill inte jag lät jag den halvt förtvivlade sköterskan få veta. Hälsa du doktorn det!

Så där blev jag sådär bråkig som jag kan bli ibland. Vad är det för sjuk vård vi har när en frisk människa ska prackas på en tid för att dr har bestämt det, när det sedan finns folk som får köa i veckor och månader för att få en läkartid? 

Så nu får vi väl se om jag får någon medicin eller inte. Sköterskan kunde inte svara på detta - det är ju doktorn som bestämmer...

Hoppas ni alla får en riktigt skön och vilsam helg. Själv ska jag tillbringa den mitt i den sjuka vården - två arbetsnätter väntar.

                          /Lotta
 

1 kommentar:

  1. Vår son har astma och medicinerar med Pulmicort en gång per dag. Har inte heller några anfall. Men han går på regelbundna kontroller vilket innebär en gång var artonde månad och det innefattar även spirometri. Så jag blev väldigt förvånad över att du har kommit undan så pass länge ;-)

    SvaraRadera