tisdag 13 augusti 2013

Märkliga hallon

Förra våren, när en liten del av min köks- och örtträdgård var färdig var jag snabb och satte några få bärbuskar. Svarta och röda vinbär, och så blev det en hallonplanta.

Jag kollade inte så noga vad för sorts hallon det var. Hallon som hallon liksom...
Men denna lilla planta blev glad och lycklig när den fick lämna sin trånga kruka, och hamnade i jorden i odlingsbädden istället. Den satte av och började växa. Rätt upp i luften! Blev två meter hög, men inte speciellt buskig. Några bär ville den inte bjuda oss på denna första sommar.

Så kom årets sommar. Hallonplantan är fortfarande glad och lycklig, och växer rätt upp i luften med långa skott. Fortfarande absolut ingen tendens alls till "buskighet". 
Men i år har den burit frukt. Inte jättemycket, men en liten skål åt gången har det blivit vid två tillfällen.

Och nu till det riktigt skumma...


... de är SVARTA!! Och väldigt söta och goda :). Men de smakar liksom inte som vanliga hallon. Kan inte likna smaken vid något annat bär. Men väldigt, väldigt goda...
Till nästa år hoppas jag verkligen att skörden tiodubblas - MINST!

Någon därute som vet vad det är för märklig hallonbuske jag har?

                      Ha en gó tisdagskväll alla! 
                              /Lotta

 

7 kommentarer:

  1. Sorten vet jag inte men om man googlar svarta hallon får men en del träffar. Tydligen inte så vanliga i Sverige...

    SvaraRadera
  2. Är du säker på att det inte är björnbär du har??
    Har själv en sån låååååååååååång rackare men hos mig är inte bären riktigt, riktigt mogna än.

    SvaraRadera
  3. Hrm, jag kan inget om bär så jag blandar mig inte i ämnet. Haha! Men det är ju skoj att den ger frukt!

    SvaraRadera
  4. Mystiskt, men kul samtidigt! :-)
    sv:
    Du måste dela med dig om hur reaktionen blev när du berättade idén. :-)

    SvaraRadera
  5. Det ser ut som Björnbär...
    Men det kan kanske täcka sig att det är nån annorlunda sort av hallon. Men jag har aldrig sett svarta hallon.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad häftigt. Kan det ha att göra med jorden? Våra köpblommor byter från blått till rött när vi sätter ut dem i den skånska myllan.

    SvaraRadera