tisdag 20 augusti 2013

Off road

Ännu en ledig dag har jag haft idag. Det är så nykommet OCH välkommet för min del. Jag kan inte riktigt fatta att det är så här jag kommer att ha det framöver, med mer ledighet än jobb, och ändå ha mer pengar kvar i börsen...

I förmiddags var jag och lämnade mitt stora hjärta och hans dator i Ystad. En första körlektion på trafikskola blev det också för hans del, med mamma som passagerare och sponsor :).

På väg därifrån trilskades bommarna i Sandskogen, så det blev till att vända om och ta en annan, icke planerad väg. Lite "off-road" fast ändå på en väg. Lite invecklat det där resonemanget kanske?

Jag hamnade här...

 
... på Österlenkryddor. Ett litet örtparadis på den skånska slätten. Så många som pratat om detta, och skam till sägandes så har jag aldrig varit här tidigare.


Men vilken fin butik de hade! Örter i långa banor - färska, torkade, i te, i vinäger, i hudvård - you name it. En butik precis i min stil med andra ord.




 
Så mycket fint! Och givetvis skulle jag kunnat ha ett släp fullastat med mig hem, men jag begränsade mig till en bok och en brödpensel :).





På gården förädlar de sina egenodlade kryddor och örter, och de unika på så vis att de är ensamma i Skandinavien om att framställa eteriska oljor av sina örter. De destillerar bla lavendel hemma på gården. Riktigt häftigt tycker jag! Jag skulle få köpa en liten flaska, men tyvärr fanns det ingen att sälja till mig just idag. Men så får jag en anledning att åka dit igen :).


 
I morgon är det dags för mig att tillbringa dagen i det där andra lilla örtparadiset, det mitt inne i vår lilla stad. Inte alls fel det heller!

                  Ha det nu riktigt, riktigt gott! 
                             /Lotta

 

3 kommentarer:

  1. Vissa butiker är farligt trevliga ;-) Så man får försöka att lägga band på sig! Din nya arbetssituation låter alldeles utmärkt tycker jag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Du hittar pärlor du!
    Vi har lite örter i trädgården och det är så underbart att bara kliva ut och klippa lite till middagen.

    SvaraRadera
  3. Vi kom där förbi under semestern, men stannade tyvärr inte...

    SvaraRadera