onsdag 7 augusti 2013

Fina fötter

Vilken sommar vi har! Så varmt, dag efter dag. Härligt, framförallt om man kan ligga på en solstol och bara "vegetera". 
Nu har fallet inte varit så för min del, utan det har varit ett evigt släpande på möbler i temperaturer som har varierat mellan 25-30 grader. "Svittet" i allra högsta grad!!


Idag har jag varit och jobbat i lilla butiken, och ikväll har vi haft fotbadskväll med inspirationsföreläsning om örter på MaKalösa Trädgårdar. 
Alltså, det är så roligt detta här med att prata om örter och hur man kan använda sig av dom - jag blir så himla glad av det!

Kvällens fika gick givetvis i örternas tecken; citonverbena och mynta blev till ett härligt te.


Medelhavsinspirerade muffins med parmesanost, valnötter, basilika,timjan och oregano bjöds det, med en liten blomsterkaka med citronmeliss, citronverbena och mynta som en söt och god avslutning.



Jag hade plockat ihop en låda med kryddörter som sedan presenterades lite närmre...


Så anlände kvällens gäster som fick stoppa fötterna i ett ört- och mjölkbad samtidigt som de mumsade på fika och hörde på min "ljuva" stämma :).


Vilken miljö att få vara i! Mitt i "spenaten" liksom, bland alla örterna... Så himla mysigt, kreativt, inspirerande och levande. 

Och jag tror minsann att jag haft mina yngsta åhörare idag. Men de uppskattade fotbadet väldigt mycket :)...


Så med andra ord - en riktigt härlig sommarkväll! Och det hoppas jag att ni alla haft oavsett fotbad eller inte ;).

Och i baljorna då? Mjölk, lavendel, isop, mynta, ringblomma, ros och så vatten (såklart), och på det ett par droppar eterisk olja från Eucalyptus Citriodora. En riktig härlig mix!

                             Allt gott!
                              /Lotta

6 kommentarer:

  1. Vilken härligt sund, nyttig och mysig kväll för kropp och själ!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det där var en härlig mix av nyttigheter både för kropp och själ. Det ska börjas i tid. :) Så smart att låta åhörarna stoppa sina fötter i ett ljuvligt fotbad samtidigt fick de tips från dig. Det ätbara så riktigt mumsigt ut. Alla förstod väl att det handlade om grönt te de bjöds på? ;) Kram

    SvaraRadera
  3. Men så härligt!! Vilket jobb du har:-)
    De där muffinsen lär ju supergoda. Måste testa baka såsmåningom. Efter det där kaffekalaset, som just nu tar upp all baktid:-)

    Hoppas du får en fin helg!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  4. Så trevligt det låter!
    Önskar att jag varit där :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Men vilken häftig grej! Mina fötter skulle verkligen behöva lite kärlek nu...

    SvaraRadera
  6. Jättemysigt! Jag älskar fotbad och borde nog vara lite mer kreativ vad gäller doftinslag.
    Jag misstänker att hela byn snart går och luktar lika gott om fötterna. Lyckliga ni!
    Kram

    SvaraRadera