torsdag 8 augusti 2013

Dripp, dropp

Dripp, dropp har nog varit dagens tema.

Jag startade dagen med en "springe-tur" i skogen. Den började i lite lätt duggregn, och avslutades i ösregn. Faktiskt ganska skönt att springa i regn - det svalkade lite.

Målet att klara fem kilometer innan augusti är slut verkar inte allt för avlägset, idag blev det 4,5 km. Måste säga att jag är djupt imponerad av mig själv, OCH väldigt förvånad! I morgon är det fyra veckor sedan jag började springa, då blev det 2,2 km och blodsmak i munnen. Och nu har jag då fördubblat sträckan, och har ingen blodsmak i munnen :)...

Mina "bebisar"
Sedan har dripp-droppandet fortsatt hela dagen inne i mitt kök. Mina "bebisar" börjar nu så smått bli färdiga för nästa steg i förädlingsprocessen, och örterna ska silas ifrån oljan.


Först har jag silat oljan en gång genom en väldigt finmaskig sil, och sedan efter det genom ett kaffefilter. Detta tar sin lilla tid, eftersom oljan droppar väldigt sakta genom filtret. 
Men det är värt den tiden tycker jag, för då får man en alldeles ren olja där inga växtdelar finns kvar, vilket gör att risken att produkten man tillverkar ska bli dålig minskar betydligt.


Rödklövermaceration som skall bli till finfina anti-age produkter för ansiktet. Det ni!! Så mycket olja som jag silat idag så kommer jag att vara som en 20-åring när allt det är använt :).

Nu lite te och en stund i fåtöljen med Ernst som sällskap, och sedan väntar en natts arbete.

                         Ha det gott!
                           /Lotta

 

 

7 kommentarer:

  1. Du är SÅÅ himla duktig!
    Och då menar jag inte bara "springeriet".
    Strongt att fortsätta, det blir lite mer regelbundet än när vi talades vid ;)
    Go girl!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag beundrar er/de som kan springa.
    Själv låter jag som ett lokomotiv om jag överhuvudtaget
    skulle försöka mej på att springa.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Anti age produkter. Spännande!
    Drippandet och droppandet har pågått mycket mycket här utomhus också.
    Regn regn och ännu mera regn. :-/
    sv:
    Nämen, så är det väl ofta, när man har mysigheterna så nära, så glöms de liksom bort. Men att ta bröllopsfotona där är ju inte illa. :-)
    Nä, den här sommaren kan vi inte klaga på. Lite väl kort bara...
    Hehehe Ja, får jag välja mellan Harley och Ullared så är valet lätt. ;-)

    SvaraRadera
  4. Du är riktigt duktig.
    Själv har jag bara sprungit 3 kilometer. Men det är långt för att vara jag :)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du är superduktig och blir verkligen imponerad av dina framsteg! Kanske finns det hopp även för mig ;-)

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  6. Vad kul med projekt även om det kräver lite tålamod. :)

    SvaraRadera
  7. Om du är imponerad, så är det nog inget emot vad jag är!! Så jäkla bra jobbat!! Jag har inte allt kommit mej för att börja springa än...tycker det är SKITJOBBIGT! Och känns såå motigt bara att ens prova...därför känns det ju hur hoppfullt som helst, att höra att du faktiskt fixat det på en månad! Gå från 2 till nära på 5 km! Super!!

    SvaraRadera