måndag 26 augusti 2013

Lavendelsalva

Så var det då äntligen dags att börja förädla örtoljorna som har "gosat till sig" här hemma under sommaren. I torsdags fick jag ett ryck och ställde till med ett litet kok lavendelsalva.


Grundreceptet på bivaxsalva som jag använder ger en burk på ca 50ml färdig salva. Vilken vegetabilisk olja och vilka eteriska oljor man använder väljer man själv. Eftersom jag alltid använder olivolja till att göra macerationer med är det det jag använder i just detta recept.

GRUNDRECEPT BIVAXSALVA 50ML

40ml vegetabilisk olja (ex. olivolja)
10g bivax.
ca 10 droppar eterisk olja

Riv bivaxet i mindre bitar och smält över vattenbad.



Mät under tiden upp oljan, och när allt bivaxet är smält häller du oljan i vaxet. Det kommer då att se lite märkligt ut, för vaxet vill då stelna av den svalare oljan. Låt det bara vara kvar över vattenbadet tills allt åter är flytande.


Lyft bort skålen med vax/oljeblandningen från värmen. Droppa sedan i eterisk olja om du vill ha detta i din salva. Har man gjort maceration av lavendel så doftar oljan redan härligt, men man kan ändå lägga till några droppar eterisk olja om man vill.


Rör om lite så att den eteriska oljan fördelar sig, och häll sedan upp blandningen på en ren burk. Skruva på locket genast, och låt stå tills det svalnat.

Lavendelsalva

Och vips! Här har du nu en jättefin salva att använda på tex torra händer, fötter och armbågar. Du har full koll på vad som finns i din lilla burk, och du har sparat både miljön och plånboken. Och inte att förglömma så kommer din hud att må så bra!


Ett tips bara: Torka ur skålen du haft den smälta blandningen i med hushållspapper genast när du hällt upp i burken. Detta för att allt fett som satt sig på kanterna inte ska hamna i avloppet och "klogga igen" avloppsledningarna.

Så nu är det bara för er att sätta igång och göra hudvårdlyx därhemma :)...

Dagens inlägg vill jag avsluta med att tacka för alla glada tillrop jag fått efter fredagens inlägg. Det är verkligen roligt och peppande för mig att få till mig allt detta från er. Och vet ni, jag gjorde det idag igen... 5,5 km. Var ju tvungen att testa så det inte bara var en engångsföreteelse. En gång är som bekant ingen gång ;).

                        Ha en fin kväll!
                            /Lotta
 
  

7 kommentarer:

  1. Så tilltalande att veta vad som finns i det som man smörjer in sig med! Många krämer i dag innehåller tyvärr allt annat än nyttigheter...

    Grattis till ytterligare en bra prestation!

    SvaraRadera
  2. Låter underbart, med hemgjort där man vet vad för tillsatser det är i salvan, och doften måste vara alldeles underbar. Kram och ha en fin tisdag.

    SvaraRadera
  3. Och två gånger är en gång för mycket...eller??

    SvaraRadera
  4. Det är inte svårare än så alltså? Trodde att det var mycket besvärligare. det blir nog att testa själv någon gång :)

    kram på dig! /Anna

    SvaraRadera
  5. Den salvan låter fantastiskt!
    Jag brukar få självsprickor på fingrarna under vintern så den här salvan skulle nog vara finemang!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jaså, du är alkemist??? ;-)
    Kul att prova på något helt annat, än det vardagliga.

    SvaraRadera
  7. Det där lät för invecklat för mig. Jag betalar hellre för en burk. Säljer du dom också?
    Kram!

    SvaraRadera