söndag 2 februari 2014

RAW cheesecake


I eftermiddags har jag haft fikabesök här hemma. En go´vän som det alltid är roligt att träffa.
Eftersom jag jobbat inatt så var det till att ha förberett själva delen med fika innan. Valet föll på en raw cheesecake efter ett recept jag hittat på nätet (kommer bara inte ihåg var någonstans så jag kan inte ge er en länk).

RAW CHEESECAKE 

Botten; Mixa i matberedare 2dl mandlar, 10 dadlar, 2msk kokosflingor
och saft från en halv citron. Platta ut massan i en pajform.


Jisses vilken suddig bild detta blev!

"Osten"; Mixa i matberedare 3dl naturella cashewnötter, ½dl kokosfett, 1tsk vaniljpulver och saften från en hel citron. Lägg ovanpå bottnen och strö 2msk kokosflingor över. Ställ i frysen.



Sylt; När du ska servera mixar du 2dl valfria bär med 5msk agavesirap (jag tog fyra - tyckte att det räckte gott och väl) och häll på kakan.

Nötallergi? Byt mandeln mot solros eller pumpafrön...


Inte dumt alls, men jag hade missat den lilla detaljen att plocka ut kakan ur frysen en stund innan det var dags att fika vilket kanske inte var så bra. Stackars vännen äta stelfrusen raw cheesecake - vi kunde ju inte "hina oss" :)...

När den väl hade fått temperera sig (ca 30 min)  kom smakerna riktigt till sin rätt. Mannens betyg blev förvisso inte så högt, han föredrar en hederlig bakelse eller kanelbulle verkar det som.

Så för er modiga - testa gärna en alternativ fika :)!

Till sist, angående gårdagens inlägg - jag ska inte söka något nytt jobb! (så du kan vara alldeles lugn mamma - jag ska inte hitta på något...) 
Just nu ska det vara som det är och jag ska vara precis där jag är, inte på något annat jobb varken hemma eller utomlands. Men det är roligt att leka med tanken, och håll med om att det passade precis på min CV.
Men det var kul att läsa de positiva kommentarerna på FB!

Ha en fin kväll!

/Lotta

 

1 kommentar: