måndag 10 februari 2014

Om chiafrön


Dagens inlägg fortsätter på gårdagens tema, nämligen chiafrön. Det visade sig att en del av er bloggläsare aldrig hade hört talas om dessa små superfrön.

Jag återger vad som står på burken;

"Chiafrön är en fantastisk och nästintill oslagbar omega-3 källa men också mycket mer än så.
Chiafrön användes av indianerna i Nordamerika för att de skulle orka prestera mer rent fysiskt. Nu använder många löpare chiafrön som kosttillskott av samma anledning.
Chiafrön innehåller alla essentiella aminosyror vilket gör det till ett komplett proteintillskott. Chiafrön har använts som livsmedel i tusentals år och glömdes efterhand bort men har numera återupptäckts. Endast 2tsk chiafrön ger oss hela dagsbehovet av alfalinolensyra (en viktig omega-3 fettsyra). Chiafrön påverkar även hjärnan och skelettet positivt samt samt mage och tarmar genom sina slemämnen. Chiafrö är glutenfritt och binder vatten." 

Som ni alla förstår är detta riktigt "dunder" att tillföra sin kropp! 
Även idag blev det chiagröt till frukost för min del, men i en annan version denna gång; med banan och kakao...

Chiagöt med kakao och banan

Ser kanske inte så gott ut, men det smakade mums! Nästan som efterrätt :).

Basen var densamma som den jag gjorde igår; 2msk chiafrön blötlades i 2dl sojamjölk över natten. När det var dags för servering rörde jag bara runt i skålen med blötlagda chiafrön, och sedan tillsatte jag en halv mosad ekologisk banan och 1½ msk RAW kakao. En pytteliten "dutt" (ca ½tsk) honung rördes också i. 
Snabbt, gott och enkelt - ingen kokning eller annan form av tillagning, och gröten äts kall.


Så jag kan väl säga att detta lilla frö och jag nog har inlett ett långt och kärleksfullt förhållande :).

I övrigt har dagen ägnats åt tvätt, bakning av chocolate chip cookies, pressning av höstens sista äpplen (till must), lagande av middag, förberedelse av morgondagens middag och till sist ett härligt, svettigt spinningpass. 
Nu blir det en mugg te, och sedan bär det av till jobb - en enkelnatt denna gång :).

Och imorgon väntar en "TT" (Toppen Tisdag för er som inte vet vad TT är), keramikkursen börjar igen, middag tillsammans med S och till sist yoga. Gillas, gillas och gillas!!

Ha det gott!

/Lotta

2 kommentarer:

  1. Låter godare än det ser ut! ;)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för infon! Snabbt, gott och enkelt, den kombinationen gillar jag, haha.
    Men var hittar jag dessa frön? Finns det på hälsokostaffärer eller?
    Kram och god natt Lotta!

    SvaraRadera