onsdag 19 februari 2014

Att starta en surdeg


I skrivande stund har jag semester. Skulle ha jobbat inatt, men unnade mig en semesternatt så här mitt i sportlovet. Det känns absolut lite extra gott att vila rumpan i TV-fåtöljen när man vet att man skulle varit på språng nu enligt schemat.

Min lediga dag började med spinning klockan åtta i morse. Idag var jag stark och kom in i ett riktigt flow, en känsla som jag gillar skarpt. Resten av dagen har gått åt till att fixa med lite allt möjligt. Mest "köksgöra". Jag har gjort granola, bakat bullar, gjort pesto och så har jag startat en surdeg.


När jag skulle fylla 40 startade jag en surdeg som det blev bra fart på, så när jag firade min dag bjöd jag på ett jättefint hembakat surdegsbröd. Sedan dess har L pratat om detta bröd och velat att jag skulle baka sådant igen.
Surdegen jag satte den gången lyckades jag tyvärr "döda" - den fick ingen mat och svalt ihjäl...
Så idag föll andan på, och en ny deg startades.


Ca 3dl mjöl (jag tog emmer idag) blandades med ett stort rårivet äpple och ca 2dl ljummet vatten (lite varmare än fingervarmt).

  
Allt rördes ihop till en kladdig, ganska lös smet som jag sedan hällde på en burk med tättslutande lock.
Sedan fick den flytta in på golvet på toaletten. Lite snuskigt tyckte L, men så gjorde jag även förra gången och då slank brödet ner som ingenting. Själv har jag inga problem med att burken står precis innanför toadörren - all hantering som föranleder att locket öppnas sker under ytterst hygieniska former i köket ;).

Anledningen att det blir toagolvet är att där har vi golvvärme, och det blir helt perfekt tempererat för att få "gröten" att börja jäsa.
Ska bli spännande att se om det blir samma "tjong" i denna deg som i den förra.

 

I kväll blev det en vända till Ystad och ÖP-hallen. L testade att träna för första gången efter sin långa sjukdomsperiod. Det gick väl sådär kan man väl säga. Han var ganska trött och orkeslös, och fick pausa en del gånger. Det har varit en riktigt envis och "rälig" sjuka han haft, som har tagit hårt på honom. Han var smal innan, men nu är han mager, och tyvärr har aptiten inte hittat tillbaks till honom riktigt.

S är i Åre och åker skidor med en kompis, och han ger inte så mycket livstecken från sig. Jag kan förstå det efter dagens sms där han skickade en bild över dagens statistik över mest åk i Åre. Han och hans kompis ligger på en delad andra plats med 16775 åkta fallhöjdsmeter vars bara IDAG!

Nu ska jag fortsätta njuta av min semester :). Ha det riktigt gott alla!

/Lotta 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar