torsdag 20 februari 2014

Jag kan inte vara utan!

Det finns något som jag verkligen inte kan vara utan. Något som jag sedan jag var barn alltid har trollbundits av och älskat. Något som jag sedan barnsben har konsumerat ohämmat, och gör så än idag. Något som jag varje månad tänker att jag ska dra ner på. Något som gör att jag slukas upp helt och hållet, och kan bli fast i timme efter timme.

Jag kan helt enkelt inte vara utan böcker! Skönlitterära böcker, fackböcker, bilderböcker - you name it... Jag bara älskar böcker. Att låta sig fängslas av det skrivna ordet, ibland för sig självt och ibland tillsammans med bilder gör mig så lycklig.

Alla dessa timmar som jag som barn spenderade på biblioteket, botaniserande bland hyllmeter efter hyllmeter med böcker med titlar som bara ropade att jag skulle välja just den. Ofta kom jag hem med en 10-12 böcker som oftast plöjdes igenom på en vecka eller 14 dagar. 
Ett år vet jag med mig att jag förde statistik över lästa böcker. Bokens titel, antal sidor, mellan vilka datum jag läste den samt ett litet omdöme om vad jag tyckte. Närmre 300 böcker blev det... 
(Jag läser VÄLDIGT fort - bara denna veckan har jag läst tre böcker á ca 300 sidor/bok).

Vart man än befinner sig i vårt hus finns mina böcker (eller tidningar) utplacerade. Inte som någon chic inredningsdetalj, utan mer som ett spår efter mig där jag drar fram. På kökssoffan, på träbänken i köket, på sovrumsgolvet och nattduksbordet, på soffbordet, i hyllan, på matrumsbordet, i hyllan på ovanvåningen.
Även i min väska brukar det finnas en pocketbok, lagom i storlek och inte så tung att släpa på, och alltid till hands om någon liten minut av väntan eller så skulle dyka upp.

Nyaste tillskotten i min "skatt" - kom igår :)...

När det gäller skönlitterära böcker går det bra att jag lånar, men när vi kommer till faktaböcker och inspirationsböcker vill jag äga dem, inte låna. Och i takt med att plånboken blir tunnare av alla mina bokinköp känner jag bara hur min "förmögenhet" växer.
Men varje månad tänker jag att jag inte ska handla fler böcker. I alla fall inte på länge...
Och vad händer? Jodå - av någon märklig anledning "ramlar" det in minst två nya böcker varje månad.

Min aptit på det skrivna ordet är helt ohämmad, men det tänker jag fortsätta att låta den vara. Den där känslan av att ha en ny titel under näsan, känna pappret under mina händer, se bokstäverna - orden som passerar efterhand som jag vänder blad efter blad, det är en känsla av ren och skär lycka.

Men för att fånga mitt intresse ska det vara riktiga, fysiska böcker med pärmar och papper. Inga ljudböcker och inga e-böcker i "paddor" och på datorer. De fångar inte mitt intresse det allra minsta. Kanske är jag lite gammeldags, men det är så jag är.


Så igår var jag och hämtade ut ytterligare ett paket från Adlibris. Tre böcker blev det denna gång... Och nu bara längtar jag till helgen, jag är ledig och det står böcker på schemat :).

Ha en fin kväll!

/Lotta

3 kommentarer:

  1. Jag blir alltid så imponerad över er som slukar böcker! Men jag tror att jag slukar lika många filmer, om inte fler, än du, i veckan... men det är ju inte samma sak. ;)

    Kram till dej!

    SvaraRadera
  2. Åhh, Lotta! Jag ler när jag läser ditt inlägg. Främst för att din lycka och passion för böcker lyser genom varenda rad. Men också för att jag känner igen mig i dina ord. Jag delar din kärlek och passion. Så mycket böcker har gett mig genom livet. Och lyckan över att se att mina döttrar har ärvt min passion gör mig varm inombords. Att de får uppleva det magiska med att resa i böckernas värld.

    Fortsätt njuta av din kärlek till böckerna kära Lotta och ta hand om dig.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Det låter som en härlig förälskelse! :-)
    Böcker, ja, jag kan bara hålla med, det är härligt med böcker! :-)
    sv:
    Tack så mycket!
    Ha en riktigt bra helg!!! :-)

    SvaraRadera