torsdag 13 februari 2014

Österlen i sommar?


Igår besökte jag den nyaste stjärnan på Österlens B&B- och café himmel, "Farmors Lycka" i Ravlunda.

En gammal släktgård som har renoverats varsamt med mycket känsla och ett stort hjärta. Med ett verkligt sinne för detaljer har familjen Arvidsson som äger och driver gården skapat en riktig pärla bland juveler. Så vackert! Och för mig som älskar gamla hus och gamla saker är det som att kliva in i en liten bit av himmelriket. Huset är möblerat i tidstypisk anda från tidigt 1900-tal, och man kan verkligen tänka sig hur det var "förr". 

Gården har ett helt enastående läge högt uppe på den öppna slätten, men mjukt inbäddad med "ryggen" tryggt vilande i skogen, och med en underbar utsikt över Österlens böljande kullar. Det känns nästan som att man skulle kunna nudda vid himlen om man bara gör sig tillräckligt lång.


Lagom till påsk och konstveckan är det tänkt att allt ska vara färdigt att ta emot de första gästerna. 
Förutom B&B kommer det att finnas en liten gårdsbutik där gårdens egna produkter kommer att säljas. Lammskinn, lammkött, ägg, kallpressad rapsolja, hudvårdsprodukter gjorda på gårdens egen rapsolja och lite annat smått och gott.

Gårdens fårskinn
En vacker gammal ägglåda

Jag tänkte att ni ska få er en liten "tjuvtitt" här, och kanske ni också blir lika hänförda som jag...

Lilla biblioteket

fortfarande lilla biblioteket...

Åååh - en fungerande gammal fotogenlampa!

Frukostmatsalen

Här går också bra att äta frukost :)

De är de små detaljerna som gör det...
Sängbord med lampa i ett av gästrummen

Vackert inredda toaletter till alla gästrum

Verandan med utsikt mot Haväng


Den välkomnande hallen...
Pust! Är ni kvar? Det var många bilder det... Men jag har fler :). Det är så svårt att välja - jag vill ju visa er ALLT!!

Gårdagens väder var ju typisk grå och blåsig skånsk vinter, och det kalla och råa gör inte gården full rättvisa kanske. Men det krävs inte så mycket fantasi för att kunna tänka sig barfotadans i gräset en varm sommarkväll, ett glas svalt rose´ medan solen sänker sig bakom skogen efter en lång dag på stranden. Att få sitta där, mitt i det vackraste och uppleva sommar-Österlen med alla sinnen...


Gårdens tackor som ska lamma i vår

En av gårdens nyfikna invånare
Ja, jag tror att jag skulle kunna fortsätta länge till, men jag tycker att alla ni som läser min blogg - oavsett om ni är bofasta österleningar eller sommargäster absolut ska ta er en tur till Farmors Lycka. Stanna en natt eller fler, besök caféet och ta en mysig fika eller varför inte ett besök i gårdens lilla butik?
(Vill ni komma i kontakt med Christine så sök på www.farmorslycka.se).

I morgon är det alla hjärtans dag, och då ska vi tycka lite extra mycket om varandra. Ni som läst min blogg ett tag vet att alla såna dagar tycker jag är mest blaha - jag vill tycka om lika mycket ALLA dagar :).

God natt mina vänner!

/Lotta

5 kommentarer:

  1. Det såg helt underbart ut där, på dina bilder. Så där gammalt men fräscht och bara så där mysigt som äldre hus och boningar kan ge.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar miljö på alla vis!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket trevligt och inspirerande inlägg. Den verandan skulle jag vilja sitta i. Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. Åh så fint!
    Kakelugn och dom där fönsterna och jag är såld, haha
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Undrar om vi inte varit där...man kör GENOM gården och så finns där butik och café på andra sidan vägen?

    Jag älskar Haväng! Det är vårt paradis på jorden!

    SvaraRadera