söndag 20 oktober 2013

Äpple i långa banor!


Gårdagens projekt modell större var ÄPPLEN! Fyra stora bärkassar med tre olika sorters äpplen som jag fått hemma från föräldrarnas trädgård. Garanterat obesprutade! Det är ju ett riktigt äppelår i år, och träden fullkomligen dignar av frukt. De här kassarna var "dåliga" eller nedfallna äpplen som pappa hade samlat ihop till mig, och som skulle kastas annars. Synd och skam om man inte skulle använda dom. Efter att ha skurit bort och kasserat de delar man inte vill ha i sin must var det ju jättemycket fint fruktkött kvar som går utmärkt att pressa.


En riktig skatt vill jag lova! Men det var ganska många kilon...


Fyra timmar och ca 10 liter färskpressad äppelmust senare kunde jag glatt konstatera att december och julen är räddad. Det är ju så vansinnigt gott att värma denna äppelmust med julens alla kryddor som ett alternativ till vanlig glögg. 

Det som tar tid är inte att köra äpplena i råsaftcentrifugen, utan det är att kolla kvaliteten på äpplena och att sedan skumma av efter själva centrifugeringen. Det blir mycket av ett tjockt, brunt skum som man får lyfta bort med en trådsil. Vill man sedan ha en ganska klar dryck får man föra vätskan genom ett filter. Jag brukar hälla det genom ett kaffefilter som jag ställt i en vanlig hushållstratt. Det tar en himmelens tid!!


Någon flaska slank i direkt i magen på familjen vid frukost i dag, men övriga hamnade i frysboxen.

I övrigt har helgen ägnats åt att fortsätta bortskövlingen av min "surdeg" - resten av kvarvarande lager från butiken har lagts ut på FB-loppisen, och de allra flesta grejorna verkar ha fått nya ägare. Verkligen skönt!!

         En fortsatt skön söndagskväll önskar jag er alla!
                             /Lotta

5 kommentarer:

  1. Vilket jobb! Men jag kan tänka mig att du nu är nöjd när du har laddat upp med must. Gott att finna :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ojojojoj...vilket jobb!
    Men som sagt...gott att finna :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Oj så mycket frukt, men så härligt att ha garanterat obesprutade äpple att njuta av och egen hemgjord must är ju absolut inte fel. Kram

    SvaraRadera
  4. Mmm... Så gott! Det är skillnad på egen vara och köpt :-)

    SvaraRadera
  5. Gott det låter! Själv är jag sååå sugen på himmagjord äpplemos! Lite sådär grov, som man kan äta med mjölk...slurp!

    SvaraRadera