lördag 2 november 2013

Lite höstgott

Regn och rusk - I love it! Särskilt när det är sovdag... Det blir så mycket lättare att sova på dagen då.

Senaste halvåret har jag haft så svårt att sova efter mina nattpass. Har sovit ca fyra timmar oavsett om jag har haft fler nätter att jobba eller ej. Det är alldeles på tok för lite!
Men så i söndags då sov jag helt plötsligt till halv tre. Så gott när man ska jobba ytterligare en natt.
Så idag när jag vaknar och tittar på klockan och den visar på tre tror jag knappt det är sant. Rekord!

Det är väl så att kroppen och själen behöver sin tid att läka, ta igen sig och hamna på rätt köl igen efter många års överarbete...

Men det var inte mitt sovande som skulle vara dagens höstgott, utan istället helt mirakulöst goda brownies som får smaklökarna att dansa tango.


Det är Lotta som har bloggen Min plats i solen som för några veckor sedan delade med sig av detta mumsiga recept, ackompanjerat av betydligt proffsigare bilder än mina. (Den bloggen är för övrigt ett riktigt litet smultronställe här i bloggvärlden - väl värd ett besök).

Hur som - dessa brownies bara smälte i munnen. Försvinnande goda...


                        CHOCOLATE BROWNIES

200 g mörk choklad
225 g smält smör
3 dl strösocker 
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 1/4 dl vetemjöl
 
Ugnsvärme 175 grader. Täck botten av en bakform/långpanna (ca 22x30) med bakplåtspapper. 

Lägg choklad och smör i en skål som sedan placeras över en liten kastrull med sjudande vatten på spisen. Låt smälta samman och rör om. Ställ åt sidan.

Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt smält choklad- och smörblandningen. Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl i en skål och sikta ner i smeten. Blanda försiktigt ihop det hela till en slät smet.

Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 25-30 minuter. Ta ut och låt svalna innan du skär kakan i kvadrater av valfri storlek. Serveras med en klick grädde, glass, varm chokladsås, färska bär eller bara som den är.

 
Ja, då är väl söndagsfikan räddad, eller hur ;)??

En mysig lördagskväll till er alla. För mig väntar lite god middag, och sedan ytterligare en jobbnatt.

                            /Lotta

7 kommentarer:

  1. Mmm, liknar några chokoladrutor vi gjort flera gånger. Fast där är inte choklad i - utan kakao - men de är hemskt goda ändå!

    go´helg på dej! Å kram!

    SvaraRadera
  2. Stackare som ska iväg och jobba när jag kryper ner i varma sängen. Förstår inte er som jobbar natt det hade jag aldrig klarat för jag är så trött just då...
    Skämt åsido är jag glad att du äntligen fick sova ut! Allting blir så mycket lättare sen.
    Ha en bra jobbnatt!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Men vilken frestelse som du serverar oss så här! Så gott :-)

    SvaraRadera
  4. Ibland som nattare så sover man galet lite. Helt otroligt att man kan fungera ändå.
    Mitt rekord är att sova till halv sex, haha! 7,5-8 timmars sömn. Annars brukar jag landa på 4-6 timmar...

    SvaraRadera
  5. Ni som jobbar natt gör det fantastiskt bra. Jag skulle aldrig palla att sova på dagarna och vara vaken på nätterna.
    Mums...det där såg jättegott ut!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Men åh vännen... vad jobbigt med så lite sömn. Jag slog rekord i fredags då jag sov 9½ timme! Superskönt! För det mesta blir det ca 7 timmar för mig.
    Mums så gott det där såg ut! :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Åh, himmel vad gott!

    Ja, det där med att sova efter att ha jobbat natt är verkligen ett gissel. Jag har aldrig haft något problem med att vara vaken på natten men att sova på dagen har aldrig gått något vidare. jag har heller aldrig kunnat sova mer än fyra timmar och då är det inte utan att man känner sig rejält bakis efter ett gäng jobbnätter. Nä fy bubbla, vad jag är glad att slippa det mer!

    kramkram

    SvaraRadera