måndag 11 november 2013

Första försöket


Första försöket idag! Att få lite, lite julkänsla i alla fall. Vi är ju ändå inne i halva november snart...

Förr om åren började jag sukta efter julen i september redan, och tiden kunde inte gå fort nog fram tills man påbörjade julförberedelserna
Att affärerna hälsade julen välkommen med horder av tomtar och annat i oktober hade jag absolut inget problem med alls, utan jag bara njöt av deras tidiga premiär.

Men nu! Tror att det är gårdagens häxan Surtant som återigen har tagit min kropp i besittning. Eller så börjar jag bli gammal...
Den barnsliga julglädjen går inte alls att finna.
Allt pynt, lull-lull och överflöd känns numera lite jobbigt, och jag vill bara skala av mer och mer. Mindre pynt, mindre mat, färre julklappar...
MEN istället har jag blivit kräsnare på det jag vill ha, det ska inte vara "bara för att"-grejer
.  

Mindre pynt betyder för mig att hela tomtearmén kan för min del gå med i främlingslegionen. Det jag hellre vill omge mig med är få saker i naturliga material som har så liten belastning som möjligt på vårt ekosystem. Pinnar, grenar, kottar, vackra tyger i naturliga material, härliga dofter och smaker från kryddor, och så förstås levande ljus i vackra ljusstakar.

Mindre mat i den meningen att det ska vara färre rätter, men med hög kvalitét. Ekologiskt både med tanke på smak, näringsvärde och tillvägagångssätt vid framställningen. 

Färre julklappar - kanske den mest kontroversiella punkten hos oss där sporten har varit att vinna julklappsligan. Jag fixar inte detta längre med att bara "vräka" på, och då handlar det inte om snålhet. Jag kan inte längre skaka av mig den obehagliga känslan som blir när man tänker ett steg längre - var kommer sakerna ifrån? Till vilken glädje är det för ett barn att få så många paket att man inte vill/orkar öppna dem?
Nej, det jag menar är att färre saker kanske kan föda större lycka oavsett ålder eller kön. Och ännu en gång - vi kan gemensamt minska belastningen på Moder Jord genom att tänka igenom vad- och hur vi konsumerar. För du ska veta att hon lider! Bara västvärlden konsumerar årligen som om vi har minst fyra jordklot att tillgå. Lite läskig tanke eller hur?

Om det var någon som sa det eller något jag läste förra veckan kommer jag inte ihåg - men det var några kloka råd från allas våran inredningsguru Ernst; "Julen skall kunna ätas eller komposteras".
Jag kan inte annat än hålla med honom.

Nu känner jag att jag kom lite från ämnet för dagens rubrik, men så kan det vara när jag väl börjar skiva...

Jag gjorde i alla fall ett tappert försök att nå lite "feeling" inför vår stundande högtid - årets julsnaps sattes (recept hittar du här på bloggen under etiketten "jul"), lite julmusik letades upp på Spotify och kallt är det ute idag. Vill väl inte påstå att det lyckades - den ville inte riktigt infinna sig den där känslan med det där speciella suget i magen. Men skam den som ger sig! Nytt försök en annan dag, tror jag testar glögg då :)...

                        Ha en fin kväll!
                            /Lotta

2 kommentarer:

  1. Var sak har sin tid och jag tar julen med ro. Än är den inte advent ;-) Men då...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har nog aldrig varit speciellt förtjust i julen (och det har sina förklaringar).
    Försöker dock krysta fram lite julkänsla både här hemma och i sinnet.
    Men det ska vara måtta med allt tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera