torsdag 14 november 2013

Vernissage

Idag hamnar ni på ett litet vernissage här på bloggen go´vänner. Jag har ju som bekant påbörjat en keramikkurs i slutet på september, och är helt förälskad i materialet. 
Känslan av att hantera och forma leran är så avstressande, men samtidigt kreativ. Det är väl synd att påstå att jag är någon mästare, men jag måste villigt erkänna att jag på det hela taget är helnöjd med mina alster.

Det är mycket att lära, men min lärare Anja är så himla duktig och gullig. Det som visade sig vara hiskeligt svårt är det där med glasering av godset - att inte få för tunt eller för tjockt, att täcka hela ytan osv. Jag kan säga att det kommer att kräva många gånger av träning för att få en känsla för det.

Och sen är det det där med att dreja - jag vill så himla gärna kunna det! Det ser så enkelt ut, men se där bedrar man sig. Det är rent ut sagt skitsvårt!! Men skam den som ger sig! Jag SKA lära mig att bemästra tekniken.
Jag testade det för första gången för en månad sedan. Då blev det två "skålliknande" föremål. I tisdags gav jag mig på det igen, och faktiskt, det gick lite bättre än första gången...

En söt liten skål med sådär lagom ojämn kant :) blev det minsann.

Men nu vidare till min lilla vernissage. Först ut är mitt allra första alster. Den omtalade och omdiskuterade "päran" (eller päronet om det känns bättre...)
 
Skåne-päran :)
Värmeljusstakar
Fat (där jag borde valt en annan glasyr...)
Ett annat fat....
Det är väl ungefär vad jag har att visa. En del annat smått "krafs" har det också blivit, men de fick inte vara med här :).

Tack för att du besökte min lilla blogg-vernissage! Jag avslutar i dag med att publicera bilderna som inte funkade att lägga upp i gårdagens inlägg. Först ut är en 200g Angusburgare. Jäklar i min låda vad mätt jag blev. Lyckades inte äta upp - men gott var det!
 
Sedan var jag bara tvungen att föreviga entrén till restaurangen. Ser så himla inbjudande ut tycker jag...

Restaurang Upp eller Ner i Ystad
Idag är det jag själv som är kock i restaurangen. Torsk som fiskades upp av äldste sonen i somras står på menyn.


Ha en fortsatt fin torsdag!
/Lotta

8 kommentarer:

  1. Blir imponerad av din pära - fin form å fin glasyr ju!!!!

    Önskar att jag fick ihop livet att gå på kurs oxå, det är verkligen avkopplande å så spännande med keramiken å skapandet!!

    Kanske kan ha följe med dig i vår? Du verkar ju vara fast där i Magasinet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mize! Visst kan vi slå följe till våren - jag kan hämta upp dig, jag har ju vägarna förbi.
      Och vi har ju allra bästa läraren där i Magasinet :)!

      Radera
  2. Så fint ditt päron blev! Ja, allt var superlyckat! Känner hur gärna jag vill gå på en kurs.

    Hamburgaren var inte du den heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Znogge! Ja kurs är alltid kul :).
      Och hamburgaren var supergod kan jag lova (men mäktig).

      Radera
  3. Ha! Jag tänkte just gissa på Upp & Ner - så fort jag såg tallrikarna! Men så hade du ju bild på entrén oxå, så då fick jag inte skryta med mina "kunskaper"...Kände igen den där "konservburken" de serverar sina pommes i. Visst är det gott där?! Har bara varit där en gång & då satt vi ute, men vi var helnöjda.

    Och! Vilka fina saker du åstadkommit!! Fatet längst ner är ju så fint så det skulle platsat i vilket heminredningsmagasin som helst! Jag skulle lätt kunna beställa ett sådant! På studs! Jätte, jättefint!!

    Kram å go´helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för dina fina ord! Nästan så att jag rodnar...
      Angående maten så häller jag med - jättegod!

      Radera
  4. Jättesnyggt ju!
    Gick på keramik som väldigt ung, hade varit kul att testa på det igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)! Tycker absolut att du ska testa på det igen - det är så himla kul!

      Radera