söndag 23 september 2012

Surdegsbröd

Nu har jag "testat" min surdegsstart! Valnötsbröd blev det.

I morse när jag steg upp såg den satta surdegen ut så här...
Den hade stått över natten med en handduk över sig. "Fluffig" och fin!
Efter att ha knådat in havssalt, valnötter, mer mjöl och mer vatten var det dags för jäsning igen.
Jag lät det det jäsa ungefär tre timmar i rumstemperatur. Under tiden hann jag både med att överraska en fin vän och köra o handla. Inte klokt vad bra med lång jästid!

Sedan var det dags att grädda enligt konstens alla regler. Brödet stjälptes upp på en baksten...

...och skjuts in i ugnen i en timme. En kopp kallt vatten hälldes på en plåt nederst i ugnen... 
Måste säga att jag var mycket spänd på om brödet skulle resa sig eller bara bli en tung döbakad klump.
                     Men... tadaaa!!
Ett superfint valnötsbröd! Måste säga att jag tycker det ser väldigt proffsigt ut:). Och hur det smakade? Så gott enligt kvällens gäster.
Men vad annat kan ett bröd bli som man "bakat" ända sedan i söndags kväll? Det är väl vad man kan kalla slowfood i alla fall...

                         Lev väl!
                         /Lotta

1 kommentar:

  1. Men så jättefint det blev! Ser hur gott ut som helst!!
    Och du provsmakade inte själv?? Att du kunde låta bli!

    Skönt slut på helgen - kram!

    SvaraRadera