lördag 8 september 2012

Celebert besök

I förmiddags när jag varit och veckohandlat släpade jag som vanligt totalt överlastad in veckans varor (hellre det än att gå två gånger...). 
På ena sidan om vår grind växer en stor spirea häck. Denna är fortfarande väldigt grön och frodig, med massor av små gröna blad.
När jag passerade denna häck fick jag en sån där känsla av att här är något som inte brukar vara här. Jag vänder mig om och tittar mig omkring - kan inte sätta fingret på vad det är som pockat på min uppmärksamhet... Blicken dras till häcken - och där sitter den!


Så vacker! En stor trollslända sitter där och tittar tillbaka på mig och låter sig villigt fotograferas. Ett magiskt ögonblick, mötet mellan oss. Så vacker i sina färger, med skira helt perfekta vingar. Jag har aldrig sett en trollslända här hemma någon gång, så undrar vad den vill just mig?

I den andliga världen representerar trollsländan odödlighet och pånyttfödelse. Den står för nuet, förändringar, drömmar, snabbhet, virvelvindar och aktivitet. Livets magi. 
Söker du svaren där du tror att de finns, eller där du vet att de finns? Det kan bara ske en förändring om du är ärlig mot dig själv. Lev i nuet - det är det enda som existerar, lev i livets magi. Ta ansvar över dig själv.

När jag läser dessa rader om vad detta lilla djur betyder är det upp till mig att ta in och göra min tolkning och sanning av det givna budskapet. Det säger så mycket. Jag är nöjd och tacksam över denna vägledning och över detta celebra besök mitt på en lördagsförmiddag.

Lev i nuet - lev i livets magi - ta ansvar över dig själv...
Klokt och vackert.

                          Lev väl!
                          /Lotta



 

3 kommentarer:

  1. Vad bra skrivet Lotta, tack!

    SvaraRadera
  2. Trollslända ser man inte varje dag.
    Läckert!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Dom är såå vackra, trollsländor.
    Lite magiska på något vis.
    Men någon sådär jättestor har jag nog aldrig sett IRL.

    Kram & go´söndag!

    SvaraRadera