lördag 15 september 2012

Frukost

Har återigen avverkat många jobb-nätter på sjukhuset. Sista natten nu, sedan ska jag bara jobba EN natt nästföljande tre veckor :). (Börjar närma sig ny kursomgång igen - ÄNTLIGEN!!) Och så har jag ju en fin salong med så många fina kunder som oxå ska ha sin service...

Nattjobb sliter som bekant mer på kroppen än ett dagjobb, och när man som jag kombinerar ett natt-och ett dagjobb så inbillar jag mig att det kan slita ännu lite mer... Återhämtningsdagarna finns liksom inte samma sätt. Så för att hjälpa min kropp till återhämtning så brukar jag ofta mixa ihop diverse "häxdrinkar" till frukost eller mellanmål. De är riktiga vitamin och antioxidant bomber!!

Spenat, kiwi och avocado
Basen i dagens frukost var som på bilden här ovan; en rejäl näve sköljd babyspenat, en kiwi och en avocado. Massor av klorofyll och fina fettsyror!!
Blåbär, hallon, gurkmeja, nässel- och nyponpulver
1 dl hallon, 1 dl blåbär, 1 krm probiotika, 1 tsk vardera av gurkmeja, nyponpulver och nässelpulver. Antioxidanter, mineraler och skyddande bakterier... Yummy!! Toppade det hela med 10 droppar vardera av nyponfröolja och havtornsolja (ännu fler fina fettsyror...)

Allt mixas tillsammans med 3-4 dl vatten. (Går även bra att använda juice att mixa med, då blir smoothien betydligt sötare). 
Superfood
  ... och av detta blir två stora glas härlig smoothie.

Just denna variant är inte alls söt, utan smakar väldigt friskt av bären. Önskar man en sötare variant kan man antingen använda juice som jag nämnde, eller så kan man blanda i mogen banan.

Att starta sin dag med en sådan drink gör vilken kropp som helst glad, och man håller sig mätt ett bra tag. Jag vet att det kan låta lite "spooky" med spenat i drickan, men jag lovar - det smakar inget, du får bara ta del av alla dess nyttigheter!! Våga testa!

Laddad med superkrafter väntar nu ännu en natt i vårdverkligheten...

                          Lev väl!
                          /Lotta

 

6 kommentarer:

  1. Jag tror också att nattjobb sliter mer, det är ju inte riktigt normalt att man är vaken på nätterna ;) Jag har själv en nattjänst men skulle inte orka kombinerar ett natt-och ett dagjobb som du gör. Jag behöver dom där återhämtningsdagarna så väl.
    Fast det är klart... med en sån drink så kanske man blir superwomen, haha
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man blir... Susar fram som en oljad blixt ;)..

      Radera
  2. Jag beundrar alla som jobbar natt. Det är absolut inget alternativ för mej.
    Kanske jag skulle testa den där drinken någon måndag. För måndagar har jag så svårt för.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa det, och du ska kanske ge vovven oxå en slurk :)..

      Radera
  3. Stannar till och lämnar en kram ---> KRAM!

    SvaraRadera