onsdag 19 september 2012

Det bubblar

Oj vad det bubblar och jäser!! 

För tre dagar sedan fick jag för mig att testa på att sätta igång en surdegsstart. Ett rårivet äpple, rågmjöl och vatten geggades ihop och hälldes på en stor konserveringsburk. På med locket, och sedan har jag inte öppnat det. (Är rädd att det ska säga "poff"...)

Men så var det den lilla detaljen att geggamojjan behövde ju värme för att komma igång... Gärna 28-30 grader. Man rekommenderades att ställa burken på värmepannan tex. Men nu är det så att vi har ingen värmepanna eftersom vi värmer huset med direktverkande el (dyrt och icke miljövänligt), så vad göra då?? Jag kan ju inte direkt traska omkring med en en-liters glasburk under tröjan precis...

Nöden har som bekant ingen lag, och burken placerades på badrumsgolvet där vi har golvvärme som heter duga! Om någon tycker att detta verkar snuskigt så observera att burken inte har varit öppen! Men den skakas omsorgsfullt enligt konstens alla regler två gånger om dagen. Och nu kan ni tro att det är "krut" i burken. Det bubblar och jäser något alldeles kolossalt.

I morgon är det dags att sätta fördegen, och på fredag är det dags att baka bröden. Ska bli så spännande! jag har aldrig bakat surdegsbröd innan. Någon av er läsare som har erfarenhet av detta? Tips i såna fall??

Jag får väl återkomma till ämnet på fredag...

                        Lev väl!
                        /Lotta 

1 kommentar:

  1. Hoppas att det går bra med bakningen.
    Nä,jag har aldrig bakat med surdeg.
    Lycka till!
    Kram!

    SvaraRadera