måndag 24 september 2012

En vikt(ig) resa..

Ett stort grattis till mig själv! I dag är det min dag. Min 40-års dag...

För precis ett år sedan tog jag ett beslut. Nu eller aldrig! 
Jag har gjort det en gång förutmen tänkte då för tio år sedan, att aldrig  utsätta mig för detta igen. Att behöva ta tag i en rejäl, ohälsosam övervikt igen.
Men det är så svårt att hålla tag i nya vanor, och så lätt att halka in gamla (o)vanor.

Det är åtta år sedan jag startade företaget. Åtta år av hårt arbete, ohyggligt många arbetstimmar per vecka. Detta samtidigt som barnen blev större och deras aktiviteter tog mer och mer tid. För mig blev det ingen tid alls för mer än barn och arbete. Ingen träning, ingen ordning med mat eller mattider. Kilo lades till kilo. Och rätt som det var en dag så visade vågen att jag hade lagt på mig 45(!!) kilo... Inget kul alls. Det är hel liten människa att släpa runt på.

I april förra året strosade jag runt i en klädesaffär. Fick syn på en klänning. Precis i min stil! Kände att den vill jag ha. Såg stor och rymlig ut. Glad i hågen till provrummet... Passade INTE! Jag såg ut som värsta "tutt-fian" med kassler-armar. Inget vackert alls... Men jag bestämde mig för att den ska jag ha. Jag ska ha den på mig på min 40-års dag oavsett om den passar eller ej!! Så i kassan bad jag att få den inslagen i present. Hemkommen hamnade den på en hylla i garderoben väl inpackad i paket, och där har den legat sedan dess.

I maj förra året halverade jag min arbetstid på Brunnshälsan. Ständigt ont i ryggen, skuldran, axlarna och händerna. Återkommande låsningar och ryggskott gjorde att jag inte kunde jobba lika mycket med behandlingar längre. 

Jag började åter jobba som sjuksköterska på deltid. Denna gång på en medicinavdelning. Helt nytt för mig. Psykiatri har varit min grej, både inom slutenvård och öppenvård. Men inom somatiken har jag bara jobbat tre år på en akutmottagning. Men vårdavdelning, det är annorlunda det. Hjärtsjukdomar, stroke, diabetes... I stor grad livsstils sjukdomar. En tanke formades i mitt sinne. "JAG VILL HA HÄLSA!". Visst kan vem som drabbas av dessa sjukdomar, men jag kände att jag behöver ju inte tvunget jobba aktivt för att få någon av dessa.

Så på 39-års dagen lovade jag mig själv att skaffa mig hälsa till min 40-års dag... Jag gjorde en deal med mig själv - ge din kropp ett sabbatsår Lotta. Vilket innebär att jag inte ätit något tillsatt socker, inget mjöl, inget ris och ingen alkohol på ett helt år! (Och då menar jag verkligen att jag har inte rört minsta lilla gnutta av något av detta). Målet var att tappa alla 45 x-tra kilon detta år.
Och att komma igång med träningen igen...

Så hur har det gått då?

Året som gått har varit tufft. I november dog min farmor, och två månader senare dog min mormor. Jag har flyttat med företaget, utökat verksamheten. Jag har anställt personal och jag har sagt upp personal... Sommaren var slitig med minimalt med ledighet. Vid alla dessa tillfällen brukar jag i vanliga fall äta. Äta för att döva...
Men jag har jobbat hårt med att förändra både beteende och tankar. Vägen har inte varit spik rak, det har blivit en del omvägar.

Jag lyckades inte ta mig ända i mål, men en bra bit på vägen. 32kg har jag lyckats bli av med. 32 kilo närmare en god hälsa. Att utesluta vissa födoämnen har visat sig passa min kropp bra, och jag mår väldigt bra av den mat jag äter nu. Träningen har jag tyvärr inte lyckats få in som en naturlig del av min vardag ännu. Det är alltid den som får stryka på foten när tiden inte räcker till... Men i höst skall det bli prio 1!

Detta blev ett långt (ego)inlägg, men jag vill med detta försöka peppa och inspirera. Man kan allt - bara man vill tillräckligt. Oavsett vad det gäller. Alla har ett eget ansvar för sitt liv och sitt mående. Man har alltid ett val, även om inget av alternativen som bjuds är vad man önskat sig. 

Tro på dig själv och det du gör. Tillit och förtröstan...

Suddig, men det blir inte bättre än så :)

                         Lev väl!
                         /Lotta



 

8 kommentarer:

  1. Bra jobbat Lotta! Grattis i dubbel bemärkelse! Hoppas dagen blir precis som du önskar :) kram Stina

    SvaraRadera
  2. Wow! Härligt Lotta, bra jobbat! Du inspirera verkligen med alla dina fina å intressanta blogginlägg!
    Ha nu en underbar å härlig dag! Grattis!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ojojoj! Vilken resa du har gjort! Och vad spännande att få ta del av den! Du är verkligen värd ditt ego-inlägg! :D
    Jag är djupt imponerad och läsningen är både peppande och inspirerande. Det riktigt skriker - Du kan om du VILL! =) Du är ju beviset!
    Härligt Lotta! Grattis till ett "nytt", friskt och lättare liv!
    Kram på dig! ♥

    SvaraRadera
  4. Jag glömde - Stort GRATTIS på din stora dag! :D
    Ha en fin födelsedag! Och känn dig riktigt fin i din klänning! :)

    SvaraRadera
  5. Ååå vad glad jag blir när jag läser!!
    Och du lyckades verkligen! Både med ditt mål (ja, även om du inte hunnit gå ner alla 45, så tycker jag du lyckats mer än väl!! 32 kg på ett år, det är ju helt fantastiskt!!)
    OCH du lyckades med ditt budskap! Att inspirera!
    Härlig läsning!! Jag blir såå glad för din skull!!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Du är helt fantastisk o rolig. Ditt skrivande o tänkande har inte försvunnit tack o lov!! Vi önskar dig en trevlig o härlig födelsedag o en god fortsättning på resan...
    Kram

    SvaraRadera
  7. Du e super duktig Lotta.. Stort grattis*2.. ha en underbar dag o kväll.. Kram Jessika

    SvaraRadera
  8. Men herregud i London!!
    Plötsligt slog det mej...jag gratulerade väl inte dej på din födelsedag?? Jag blev så imponerad av din berättelse, att jag alldeles glömde bort det, tror jag!

    Grattis på 40-dagen!!!
    Hoppas du haft en fantastisk dag!!

    Kram!

    SvaraRadera