måndag 30 september 2013

Flocken samlad

Så är det måndagskväll igen.

Helgen försvann i ett huj, med jobb både fredag och lördag nattoch söndagen bjöd celebert besök. Äldste sonen kom hem till "lilla mamsen" :)!! (Därav min bloggtystnad igår, min dator var upptagen...)
Detta besök varar faktiskt fortfarande - han har sk A-dag från skolan idag och imorgon, och han har bestämt sig för att stanna här hemma även i natt.  Åh så lycklig en mamma kan vara... 
Vi människor är ju flockdjur, och jag gillar känslan av att ha min lilla "flock" samlad.


Men jag får väl villigt erkänna att den unge herr´n utnyttjar situationen en del. Go´fika och önskemiddagar. 
"- Blir det något gott så kanske jag stannar..."
Äppelpaj, köttbullar, korv Stroganoff, sockerbullar... Behöver jag säga mer?

Helgen som gick var det även dags för den traditionella äppelmarknaden i Kivik. Jag har faktiskt aldrig besökt denna marknad, och aldrig sett de omtalade äppeltavlorna "lajv". Men idag hade jag vägarna förbi Kivik, och passade då på att svänga ner om hamnen. Det är ju en av mina vänner och hennes man som stått modell för årets tavla, och då måste jag bara se den!

Adam och Eva
Otroligt imponerande att se denna tavla som är gjord av en massa äpplen. Det är den begåvade konstnärinnan Emma Karp Lundströms förtjänst att vi får njuta av detta vackra konstverk. Tack för det Emma!

Imorgon väntar ytterligare en ledig dag för mig :). En tur till Lund står på programmet, annars inget bokat. Riktigt lyxigt känns det att inte ha en massa "måsten" som ska pressas in på en enda ledig dag, utan att det finns flera dagar att lägga sina måsten på.

                            Ha det gott!
                                                                        /Lotta

14 kommentarer:

  1. Har heller aldrig varit i Kivik på denna tillställning men ofta tänkt att jag vill åka dit! Nåväl...det kommer fler tillfällen:-)

    Visst är det mysigt att ha de stora hemma: En speciell känsla det där och ganska ny för mig:-) Vad gör man inte för att de ska vilja stanna en extra dag:-)

    Hoppas ni du får en skön och fin dag i Lund i morgon!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gör ganska mycket av det där "lilla extra" för att få ha honom hemma ett dygn extra...

      Radera
  2. Visst är det härligt att ha hela flocken samlad. Äppeltavlan är vidunderligt vacker precis som hela kivik är. Ha en fin tisdag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Kivik är ett mysigt litet fiskeläge. Kul att ha sett tavlan "live" för en gångs skull :)-

      Radera
  3. Jag var på äppelmarknaden en gång för hundra år sen och lovade mig själv att göra om det ....
    För mig är det svårt att locka hem tösen med god mat så det får bli tvärtom - hon får locka mig ;)
    Ha det gott - kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väl inte helt fel att bli hemlockad till henne - har ju sett hennes matbilder...

      Radera
  4. Verkligen en härlig tavla! :-D
    Smart son! Jag väntar mig något liknande när mina söner kommer och hälsar på. :-)
    sv:
    Tack! Javisst är de fina! :-)
    Ja, vi vänjer ju oss, sakta men säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är inte dumma de där grabbarna! Vet precis hur man ska linda föräldrarna kring lillefingrarna :)...

      Radera
  5. Wow...verkligen en häftig tavla!
    Hihihi...tror jag det att sonen vill bli bortskämd ;)
    Och jag tror att du gillar att skämma bort honom :)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilket fantastiskt vackert konstverk!

    Med en god middag kan man komma långt! När det serverades biff stannade sonen gärna men var det stek så skyndade han sig hem ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gäller det att välja rätt maträtter då ;)... Här hemma körde vi med önskekost dessa två dagar.

      Radera
  7. Ser med spänning fram emot vad brevbäraren har med sig (till dotera? )
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev till dotera - jag har bara hennes adress. Men där ska finnas ett litet paket till dig också!

      Radera