torsdag 12 september 2013

Från jord till bord

Så har storbonden återigen varit i farten och skördat...


Fina morötter som idag ska förgylla en kalops lagad i lergryta. Mums!! 

Måste få säga att jag tycker att det är lite häftigt att kunna gå utanför köksdörren och dra upp några morötter - så många man behöver - för att sedan gå in och tillreda dom. Pinfärskt och väldigt obesprutat, från jord till bord.

Jag tror faktiskt att det blir lite mer av grönsaker som kommer att odlas nästa år, och kanske lite färre plantor med örter. 
Örterna är så ytterst generösa, så det räcker nästan med en planta av varje sort för att kunna hålla igång vårt kök här hemma. Eftersom jag plockar och torkar, så svarar de gröna vännerna med att producera ännu mer.
Men i vilket fall som helst - morötter blir det helt klart nästa år också i alla fall. 

Magen kurrar. Strax middag, och sedan bär det av till det jag längtat så länge efter...

                     Ha en fin torsdagskväll!
                            /Lotta

5 kommentarer:

  1. Så gott med egenodlat!
    Då vet man vad man stoppar i sig. Och sen smakar det så mycket mer.

    Nästa år är jag så sugen på att så zucchini. De tar plats men ger mycket skörd.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Meeeeeeeeen, när tänker du avslöja?!
    OM jag lyckas göra morotsjuice så ska jag banne mig odla egna sådana nästa säsong. Tror jag....
    Kram

    SvaraRadera
  3. Egenodlade morötter är så gott! Fast mina blev så fjuttigt små i år. Jag vet inte varför, kan bero på gamla frön. Hoppas på bättre tur nästa år :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så gött med egenodlat! :-)
    sv:
    Tack! :-)
    Skönt att veta att det finns en ljusning efter denna lååånga sjuka. Men jag har inte nått ditt antal dagar än. Hoppas jag blir frisk tidigare än så.

    SvaraRadera
  5. Vilken lycka det är att kunna plocka egenodlat till middagen. Och visst smakar det så mycket bättre? Närodlat och ekologiskt kryddat med välförtjänt stolthet. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera