torsdag 26 september 2013

Storkok och örtprat

Ledig dag. Ordet smakar bra, ligger liksom väldigt fint i munnen. "Gilla" på FB språk.

Klockan var ställd till 07.00, och då var det till att upp och hoppa. Det är nog verkligen ett tecken på att jag börjar bli gammal, att jag ställer klockan och stiger upp klockan sju på morgonen en ledig dag. Men jag åldras med värdighet ;)...

Men det är ju så att dagen blir så mycket längre och man hinner så mycket mer om man masar sig ur sängen innan middag. 
Så idag har jag alltsåledes hunnit med en hel del. Tvätt, bakning, städning till djuren och så har jag haft ett rejält storkok av salvor. Ringblomsalva, lavendelsalva, SOS-salva och ett antiage ansiktsbalsam med rödklöver. Har kunder som frågat efter salvor ett tag nu, så det känns bra att ha fått ändan ur vagnen och fått en del gjort nu. 

Jag gjorde även en omgång med cerat, men de blev det bara "skit" av. Vet inte vad som gick fel. Har använt receptet innan och då har det blivit hur bra som helst...

Delar ur mitt lilla "örtapotek"
Så ikväll var jag ute på Tjörnedala och höll en liten föreläsning om "Konsten att göra ditt örtapotek".
Jättekul att få vara där och dela med mig av mina kunskaper, men framför allt att få inspirera till användandet av örter i vardagen.

Ljuset är inte det bästa - men så här såg mitt lilla "gottebord" ut :)

Imorgon blir det ingen väckarklocka. Då är det "sovtillduvaknarsjälv" dag. Jag ska jobba i morgon natt, så då är det bäst att inte vara uppe och hoppa alldeles för tidigt...

                                              Och nu - god natt på er!
                            /Lotta

8 kommentarer:

  1. Synd på ceratet men annars så verkade det vara en bra dag! Skönt att komma upp även om sju var i tidigaste laget. I alla fall för min del ;-)

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. jag stiger alltid upp klockan sju då jag är ledig. Jag vaknar då och kan inte somna om. Fast när jag ska jobba måste jag ställa klockan för då måste jag stiga upp strax före sex :)
    det är som du säger. ..man hinner med så mycket då.
    sv: jag är jätte nyfiken på din parfym och tar gärna emot prover. jag skickar min adress via fb i kväll.
    Kram ♡

    SvaraRadera
  3. jag stiger alltid upp klockan sju då jag är ledig. Jag vaknar då och kan inte somna om. Fast när jag ska jobba måste jag ställa klockan för då måste jag stiga upp strax före sex :)
    det är som du säger. ..man hinner med så mycket då.
    sv: jag är jätte nyfiken på din parfym och tar gärna emot prover. jag skickar min adress via fb i kväll.
    Kram ♡

    SvaraRadera
  4. jag stiger alltid upp klockan sju då jag är ledig. Jag vaknar då och kan inte somna om. Fast när jag ska jobba måste jag ställa klockan för då måste jag stiga upp strax före sex :)
    det är som du säger. ..man hinner med så mycket då.
    sv: jag är jätte nyfiken på din parfym och tar gärna emot prover. jag skickar min adress via fb i kväll.
    Kram ♡

    SvaraRadera
  5. "Gilla på Facebook språk" . kan inte låta bli att småle en smula :)
    Jag har nog alltid varit en sjusovare, dvs sovit till (max) 7, utom på arbetsdagar, då stiger jag upp vid 5 (utan problem).
    Kram och ha en mysig fredagkväll!


    PS Jag tar också gärna emot prover - men har ingen fb...

    SvaraRadera
  6. Värst vad syster var på hugget då! Flera kommentarer... ;)

    Det skulle vara jätteskoj att få några testprover. Eftersom jag är så kräsen på dofter måste man nästan provlukta på dem.
    Rätt var det är så får jag tuppskinn! ;)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad kul att du hittat nåt som du verkligen brinner för! Det måste vara jätteskoj att testa sig fram om saker fungerar eller ej.

    Jag hittade receptet på gurkmejamasken på nätet. Allt är på en höft men man blandar 3 msk mjölk och 1-2 msk mjöl med 1 msk äppelcidervinäger (el citron), 1 msk gurkmeja.
    Har skickat en vänförfrågan, vad snällt av dig!

    SvaraRadera
  8. Sv. Nej för f*n! Skickar du proverna till syster så behåller hon rubbet!
    (Skojar bara. Vi bor inte så när så jag skickar dej min adress via FB)

    Kram

    SvaraRadera