måndag 22 juli 2013

Yoga, röj och lavendel!


Semestern börjar sjunga på sista versen. Jag försöker verkligen suga så mycket som möjligt ur sommaren och ledigheten. Göra det jag känner för så mycket som möjligt, och hålla dagarna fria från tider så gott det går.

Dagen idag inleddes med ett yin yoga pass på Friskis. En jätteduktig yogalärare gästspelar där nu under några veckor. Åh vad jag önskar att de lyckas få någon ledare på kroken som kan leda klasser även till hösten. Gärna yin yoga då...


Sedan har större delen av dagen ägnats åt röj. Först här hemma ibland tvätthögar i höjd med Mount Everest, och sedan röj av salongen. 
Det är ju bara lite drygt en vecka till den ska vara tömd, och nyckeln skall lämnas. Så skönt det ska bli! Ett släp med grejor till återvinningen blev det idag, och fortsättning på den turen följer väl imorgon antar jag.

Men mellan allt röj har det även hunnits med lite förlustelse. Lavendeln blommar som mest och bäst just nu, och det gäller verkligen att passa på att skörda. Jag knipsar lite här och lite där i mina blommor, för att det inte ska synas i blomsterhavet. Det mesta hamnar i olivolja.


Det blir en helt fantastisk bas att använda i hudvårdsprodukter - väldoftande och hudvänlig. 

Så till er som är sugna och vill prova själv; ut och plocka när solen skiner. (Blommorna får inte vara fuktiga av dagg eller regn.) Fyll en burk till hälften med växtmaterial, och häll sedan på kallpressad olivolja så det täcker. Sätt på locket, och ställ gärna i ett varmt och soligt fönster. Håll koll dagligen på hur oljan mår, rör runt eller skaka burken. Låt stå minst fyra veckor, men gärna upp åt åtta veckor innan du silar ifrån blommorna. 


Denna fina olja kan du sedan använda precis som den är istället för hudlotion efter dusch, eller kan du göra dig ett ansiktsbalsam, en salva eller en ansiktskräm. Recept kommer snart här på bloggen :).

                   Ha en fortsatt skön måndagskväll!
                             /Lotta


6 kommentarer:

  1. Det låter härligt!
    Jag brukar bli nog så glad åt att bara dra fingrarna genom blomman och sen dofta på händerna...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst luktar de underbart. Jag har sytt en liten kudde som jag fyllt med torkad lavendel som jag alltid har liggandes under kuddarna i sängen. Man sover sååå gott :).

      Kram!

      Radera
  2. Åååå lavendel som luktar så gott. Jag säger som syrran...jag kan inte gå förbi mina utan att ta på dom och sedan lukta på mina händer.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Kan du inte själv leda yoga kurser?
    Snacka om inspirera andra, jag blev riktigt sugen på att testa den där lavendeloljan.
    Undrar om man kan använda blomman i min kollo som grannen påstår "luktar tvål"?!
    Spännande!
    Kram o sug ut det gottaste av återstående semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helst inte leda någon yoga... Inte min grej.
      Absolut måste du testa lavendeloljan - på blomman i kollon bara :)!!

      Kram!

      Radera