tisdag 9 juli 2013

20 flaskor senare...

... kan jag äntligen slå ändan i fåtöljen här hemma - totalt utslagen.
Ja, detta låter allvarligt, och det kan ju tolkas lite hursomhelst :)...

Men saken är den att jag haft en lång och rolig arbetsdag i min lilla butik.
Under veckan jag varit borta hade det kommit en massa lådor till mig som jag ägnade förmiddagen åt att packa upp. Flera olika sorters Pukka-te och en massa olika choklad, varav åtta helt nya sorter. "Chocolate and Love" heter denna nya serie med ekologisk fairtrade choklad, tillverkad i Schweiz. Väldigt vackra förpackningar och väldigt god choklad (som jag givetvis glömde att fotografera...). Och så fick jag återigen hem Lavendelchoklad och Kardemumma/Citronchokladen från Seed&Beans, inte att förglömma.

Och eftersom min lilla butik är belägen mitt i Simrishamns finaste lilla örtparadis så har det stått skörd på schemat idag. 
Jag fick en sekatör i näven, och sedan var det i princip fritt fram för mig att hugga in på allt det gröna och sköna. Kan ni förstå vilken lycka??

Myntor av alla de sorter, grekisk oregano, gräslök och dragon i stora lass fick följa med mig hem. Plus en stor låda citronverbena som Karin hade varit så snäll att klippa ner till mig i går. Jisses vad här ska drickas sommarsmakande te i vinter!


Citronverbena - I like!!

Så väl hemkommen sattes maken i arbete och fick i en hast montera upp flera stänger i uterummet att torka alla örtbuketter på.
Man brukar ju alltid få höra att kryddor och örter ska torka mörkt och gärna snabbt för att inte förlora smak och färg, men har man inget mörkt ställe tycker jag att det gäller att torka så fort som möjligt. Vårt uterum ligger år norr och har ingen direkt sol förrän på kvällen, men det blir varmt så ända in i baljan. Alltså torkar örterna väldigt snabbt, och blir hur fina som helst.


Torkning på gång :)...

Förutom örter på tork blev det även gjort ett kilo örtsalt, ett par burkar pesto och 20 flaskor dragonvinäger.

Örtsalt på tork

Så nu, tjugo flaskor senare, sitter jag här nöjd och belåten över min dag. Och i morgon kommer det också att bli en bra dag tror jag - den börjar med morgonyoga på stranden, så det verkar lovande...

                Ha en fin sommarkväll alla därute :)!
                                                                     /Lotta

8 kommentarer:

  1. Åhhh Lotta! Jag kan nästan känna alla fantastiska dofter hela vägen hit. Vilken lycka och vilken dag! :)

    Nästa gång jag svänger inom dina trakter ska jag allt ta och besöka din butik, säga hej och ta mig en titt på den där ljuvliga chokladen. :)

    Sköt om dig och njut i det otroliga sommarvädret vi har just nu.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen Lotta!

      Har du vägarna förbi en onsdag lär du få träffa mig i butiken (hade varit kul att få säga hej), övriga dagar får du "hålla tillgodo" med Makalösa Trädgårdars personal.

      Kram!

      Radera
  2. Åh...vilket jobb men inte för intet! Vad gott allt lät.
    Det finns inget så härligt som att spara sommarens alla dofter till ett senare tillfälle.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Och så härligt att plocka fram allt gott i vinter när vi så väldigt mycket behöver allt klorofylligt...


      Radera
  3. Även om det är mycket slit så låter det som värsta drömmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en sån (avart) som mig är det inget slit - endast ett stort och kärt nöje :)!

      Radera
  4. Jag kan bara föreställa mej vilket himmelrike du har hamnat i!! När man (som du) går igång på allt grönt & grannt, då måste det ju vara drömmen!! Härligt!
    Kram!

    SvaraRadera