onsdag 18 december 2013

Wienernougat


Det fixas och trixas här hemma. För första gången på väldigt många år ligger jag väldigt fint till i tidsschemat, och känner inte det minsta av någon julstress. Tvärtom - jag känner ett stort lugn, och ser mycket framemot den stundande julhelgen trots att jag ska jobba alla nätterna. Antagligen bottnar denna julglädje i att S kommer hem i juldagarna, och då är vi hemma alla fyra. Mysigt!




Igår gjorde jag en sorts julgodis som jag aldrig gjort tidigare, nämligen wienernougat. Busenkelt!!


Även detta recept hittade jag på 56kilo. Det utlovades ett gott godis med minimalt med socker och lite vuxnare smak. Det där med lite vuxnare smak vet jag inte riktigt... 
Yngste sonen hade absolut inget alls emot att sätta i sig ett "gäng" av de färdiga nougatbitarna :).


WIENERNOUGAT

200 g 70% mörk choklad (jag använde ekologisk från Vivani)
200 g mandelsmör (jag använde 1burk Markattas ekologiska = 180g)
2 dl flagad mandel (som jag torrostade i en stekpanna)
1 tsk honung

Smält samman choklad och mandelsmör och honung över ett vattenbad. Blanda i de rostade mandelspånen. Bred ut på bakplåtspapper i en liten form. Ställ svalt. Skär sedan lagom stora munsbitar.

Jag valde sedan att förpacka mina bitar var för sig och slå ett snöre om. Blev som världens sötaste små julklappar (och så blir det mindre kladd...)



Verkligen enkelt OCH gott! Risken är väl att det inte finns så många kvar till jul - vi har en riktig skafferiråtta med nos för sötsaker här hemma. 
Men jag borde kunna fånga in denna, jag har signalementet; tonåring av manligt kön, långt ljust hår, 193cm lång, går oftast klädd i jeans och IFK Ystad tröja, lämnar spår av godispapper efter sig på vägen till sin håla.
Jag har mina misstankar :)...


Lite av julgodiset hamnade på en "Tack så mycket- gåva" till en hjärtego´vän. Det blev riktigt fint tycker jag. (Efter fotograferingen petade jag i små grankvistar oxå - blev pricken över i:et).

Nu ska jag njuta av en mugg te med julens härliga smaker; kanel, kardemumma, ingefära och nejlika. Jag blandar dessa kryddor i en tesil, och sedan lite vatten på det. Låter det dra i va 5 min, en skvätt mjölk och sedan är det bara till att njuta av smak och doft samtidigt som en behaglig värme sprider sig i kroppen.
Och sedan väntar ytterligare en natts jobb...

Ha det gott alla fina!
/Lotta

3 kommentarer:

  1. Mums. Det såg jättegott ut!
    Vad duktig du är.
    Ha nu en riktig God Jul och Gott Nytt År!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Du är så flitig, händig och skriver så bra om dina görande.
    Jag har långledigt och håller sakta på att få ner pulsen och
    kommer in i julekänsla.
    Ha det gott! Kram kram

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är och gott ser det ut, här finns heller inte någon julstress och skönt är det. njut av denna fjärde advent. Kram

    SvaraRadera