onsdag 4 december 2013

Bitterljuv juljakt

Jaha. Tillbaka i cyberspace igen och huvudet fullt av en massa uppslag till blogginlägg. 
Det är väldigt annorlunda att vara utan dator må jag säga. Det är inte förrän båset är tomt som man saknar kon brukar man få höra av "di lärde" ibland, och det stämmer verkligen. 
Inget bloggande, inget kommenterande hos bloggvännerna, ingen möjlighet att fakturera kunder, ingen möjlighet att beställa varor till företaget (alla lösenord ligger i datorn...).

Om dagens inlägg inte ska bli kilometerlångt gäller det för mig att dela upp allt jag har att säga och visa :). 
Så idag skruvar vi tillbaka tiden till i söndags. Då var mannen, sönerna och jag i Köpenhamn och kollade hur det stod till med jultemperaturen där.


Och är det något de kan de där danskarna så är det att skapa julstämning! Längs hela Ströget kunde man inandas en härlig julatmosfär i form av julmarknad, lampor i tusental och vackert skyltade butiksfönster.







Och som om inte allt detta räckte, så hamnade vi mitt i en julparad...


 

Trots allt det vackra och mysiga går det inte att undvika en bitter eftersmak när man ser Ströget kantas av de människor som har hamnat på samhällets baksida. De som fallit utanför det sociala skyddsnätet och bara har sig själv att lita till. Människospillror som ligger nerbäddade under pappkassar och kartonger, skolösa fötter som sticker ut där kartongen inte räcker till att täcka. 
Det gör mig så ont att se, och jag har lite svårt att ruska av mig mitt dåliga samvete över att jag inte gör något mer än att handla deras tidning för att underlätta deras situation. Något mer borde jag kunna göra...

Den egentliga anledningen till Köpenhamnsturen var att vi skulle på konsert av det hårdare slaget. Det danska hårdrocksbandet Volbeat avslutade sin europaturne´ med en extrainsatt konsert i söndags.


Ett fullsatt Forum bjöd på riktigt "tung-gung" alltmedan den danska ölen flödade och temperaturen steg för varje pyrotekniskt mästerverk som avfyrades.


Nöjda och glada med öronen fulla av rock lämnade vi Köpenhamn vid midnatt, och klockan två på natten landade vi här hemma igen.
Mannen och sönerna hade tidig morgon att passa - själv hade jag sovmorgon :)...

Ha en fortsatt fin onsdagskväll!
/Lotta

4 kommentarer:

  1. Wow, du ser ut att ha haft det kanon i Köpenhamn.
    Fast som du säger...man tycker såå synd om dom som ligger där på gatan...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpenhamn är alltid mysigt - oavsett årstid :)...

      Radera
  2. Det är verkligen sorgligt med dessa människor.
    Köpenhamn är annars mycket dejligt. Året om.
    Jag hade nog föredragit lite lugnare musik. Jag är annars väldigt förtjust i dansk musik.
    Datorn behövs på gott och ont. Just nu kör jag med en vit månad på Facebook. Många tror inte att jag fixar det. Då känner de inte mig.
    Kram
    Ps. Hoppas du inte blåser bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vit månad på Facebook hade jag aldrig klarat!! Heja dig Bosse om du fixar det :).

      Radera