tisdag 31 juli 2012

På tork

Jag plockar, och plockar, och skördar och skördar... 

En hel del av det jag skördar torkas. Då använder jag mig av lite olika "metoder". Det som är viktigt när man ska torka kryddor och örter är att det ska gå hyfsat snabbt, gärna på ett lite mörkare ställe och så ska det vara god ventilation. Detta för att men ska bevara så mycket doft, smak och färg som möjligt.

Mannen här hemma har byggt praktiska torkställningar till mig av insektsnät och trälister. Kanske inte den mest piffiga inredningsdetaljen, men dom fyller sin funktion väldigt väl. Och med örter på så tycker jag att de kan vara riktigt fina!

Som mest har bygget åtta våningar. Jag brukar placera det i vårt uterum - inte speciellt mörkt, men ack så varmt och med gott om luft... Då tar det inte så många dagar för kryddorna att torka, och de hinner inte tappa färgen.

Sedan "hängtorkar" jag vissa örter och kryddor i buketter. har en vacker ställning som jag hittade i favvobutiken "MaKalösa Trädgårdar" för ett par år sedan.

Sedan har jag också en liten elektrisk tork med fem våningar som är rysligt effektiv. Den har varit min räddning denna blöta, fuktiga sommar. Jag har kunnat torka fast växterna inte har plockats i solsken. Den ska kunna användas till att torka svamp och frukt med också, men det har jag inte testat. Får bli höstens projekt...

Så nu är det bara för er att skicka ut mannen i snickerboa för att bygga örttorkar, eller kanske att du själv tar dig en tur dit ut...

                         Lev väl!
                         /Lotta 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar