söndag 15 juli 2012

Örtsalt

I dag har det stått tillverkning av örtsalt på programmet. Även denna dag gällde det att vara snabb och hinna ut innan vår himmel återigen öppnade sig. 
Det växer så det knakar ute i mina odlingsbäddar, så det fick bli en rejäl "tuktning" idag.


Timjan, salvia, oregano, mejram, vinterkyndel, citronbasilika, gräslök och lite kanelbasilika mixades med grovt Himalayasalt i matberedaren till det blev en knallgrön, väldoftande "geggamoja". Jag valde att använda mycket kryddörter och lite mindre andel salt. Detta salt blir aldrig torrt, utan fortsätter ha "gojig" konsistens. Jag använder det sedan som smaksättare i soppor och grytor, istället för buljongtärning med en massa skräpiga smakförstärkare... 

Som jag tidigare skrivit här i bloggen så blommar ringblommorna gladeligen trots avsaknaden av sol. Dagligen hamnar några blommor på tork. När de är riktigt torra repar jag av kronbladen och lägger i ett fint apotekarglas.

Torkad ringblomma
Nu väntar en X-tra arbetsnatt på sjukhuset för min del, så på återseende till er alla :)!!


                            Lev väl!
                            /Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar