söndag 1 juli 2012

Himmelska fröjder

Efter gårdagens besök i Lavendelkiosken blev jag så inspirerad! 

Min lavendel här hemma är inte så långt kommen i blomningen än, så jag passade på att köpa en liten bunt färsk lavendel i "kiosken". Dessa hamnade i olivolja, och ligger nu i oljebad och "gosar till" sig i väntan på att få bli ett himmelskt balsam att använda i min dagliga ansiktsvård. Känslan av att krypa till sängs med denna ljuvliga doft är helt underbar!! Det är som att man tar en liten bit av Gudinnans trädgård med sig...

I väntan på oljan...
Efter detta blev det bakning av lavendelskorpor (trots att jag tror att det var sommarens hittills varmaste dag...). Återigen önskar jag att det hade funkat med "doft-blogg" för dofterna som sprider sig i huset när man bakar dessa skorpor får själen att dansa tango :)!!

Receptet jag brukar använda mig av är hämtat ur "Annas Örtagård". Det blir så fantastiskt gott, mixen av honung, choklad, nötter och lavendel.

LAVENDELSKORPOR:

100g hasselnötter
50g mandel
100g mörk choklad (EJ blockchoklad)
150g smör
2dl socker
1dl honung
1 ägg
3-4msk lavendelblommor
1msk vaniljsocker
Knappt 6dl vetemjöl
2tsk bakpulver

Hacka nötter och mandel grovt. Bryt chokladen i bitar och hacka även denna grovt. Hacka lavendelblommorna. Lägg allt hacket åt sidan.
Rör smör, socker och honung poröst, blanda i ägget, mjölet, som först blandats med vaniljsocker och bakpulver, och till sist allt det hackade.




Forma degen till sex ganska smala rullar (lika långa som plåtens kortsida) som läggs tre och tre på varje plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till längderna ordentligt med handflatan.


Grädda i knappt 200 graders ugnsvärme i ca 15 minuter.Låt svalna i ca 15 minuter. Skär sedan sneda snitt med en vass kniv. Vänd ena snittytan uppåt och grädda i ytterligare 10 minuter. Låt kallna.






Luta dig tillbaka, ta en tugga och njut av dessa himmelska fröjder!

                                                                  Lev väl!
                             /Lotta

4 kommentarer:

  1. Nästan så att jag oxå önskar att detta var en doftblogg! =) Låter himmelskt!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur ska vi lösa detta med doft-bloggning? Kanske något att framföra till Google :) ??

      Radera
  2. Jag är oxå helt gaaalen i lavendel! Fullkomligt älskar blomman, både till utseende och doft!
    Drömmer om en lavendelhäck, där jag kan känna dofterna när vi sitter ute ljumma sommarkvällar...

    Idag ska jag hälla upp fläder/lavendelsaften jag satte i helgen. Och jag har gjort lavendelsocker att sälja på marknaden. Även små påsar med ren lavendel, för de som själva vill pyssla lite hemma i köket.
    Tänkte försöka hinna baka lavendelskorpor idag oxå, hittade ett finfint recept från Leila.

    Ha det finfint!

    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter spännande med kombon fläder/lavendel. Kan nog bli bra om inte lavendeln får "övertaget". Du får återkomma med rapport... Lycka till med försäljningen på marknaden!

      Radera