söndag 29 juli 2012

Lite "wild and crazy"

Sommaren har överraskat oss med en kort, men ytterst angenäm visit några dagar i veckan som gått. Så härligt att få känna lite sol och värme. (I dag har det varit mer "som vanligt igen, och jag har gått i raggsockor!) 

Oavsett hur vädret är så är Moder Jord ytterst generös med sina gåvor, och det blommar och växer hej vilt både i trädgårdar och i naturen. Något som dock börjar sjunga på sista versen för detta året är jordgubbarna. Men fortfarande går det att få tag på fina bär. I fredags eftermiddag när termometern visade 26 grader fick jag antagligen ett hjärnsläpp när jag tog mig en sväng in till stan. Jag handlade på mig nio liter jordgubbar och ett kilo hallon... Och vad göra med dom då??

Ja, kl halv sju på kvällen började jag koka saft och sylt. Först blev det en helt "vanlig" jordgubbssylt; socker och jordgubbar. Sen blev det dags för saft, och då tänkte jag att det är ju fredag kväll, varför inte bli lite "wild and crazy" ;)? Eftersom jag har finfina ekologiska vaniljstänger i skafferiet,(finns att köpa på Brunnshälsan såklart), så tänkte jag att det borde kunna funka tillsammans med jordgubbarna i saft.


Jag använde mig av ett standardrecept för saft med tillägget av vaniljstång:


JORDGUBBSSAFT MED VANILJ:

2kg jordgubbar
8dl vatten
2 vaniljstänger 
4dl socker/liter avrunnen saft
½tsk citronsyra 

Koka upp detta tillsammans, och låt koka ca 10 min. Låt sedan rinna av i en silduk, gärna en halvtimme eller mer. Mät sedan upp den avrunna vätskan och tillsätt socker efter att du räknat ut hur mycket som behövs. Koka upp socker och vätska och låt koka till sockret har löst sig. Dra ifrån värmen och rör i citronsyran. Häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara svalt.

Sedan blev det hallonens tur... Här testade jag att tillsätta hackad marockansk mynta. Det blev sååå gott!! När jag gör sylt så brukar jag använda mig av syltsocker - tycker att det är enklast. Recept finns på paketet, och jag brukar använda mig av det för lättsockrad sylt. Det är ordentligt sött ändå...


HALLONSYLT MED MYNTA:

1kg hallon
½kg syltsocker
1-2 msk hackad mynta

Koka socker, hallon och mynta tillsammans i ca fem minuter. Skumma av och häll på väl rengjorda burkar. Förvara svalt.

 Färgen på hemmagjord saft och sylt är helt fantastisk! Och så även smaken såklart. I stället för de vi köper i affären där man har så lite råvaror att man måste tillsätta både syntetiska färger och smaker. SJUKT! när man tänker hur enkelt det är att göra själv.



Så om ni inte vill ha detta som nöje en fredags kväll så finns det ju fler veckodagar...

                            Lev väl!
                            /Lotta 

1 kommentar: