lördag 22 november 2014

Vad är väl en bal på slottet...


... när man kan tillbringa en trevlig kväll på ett vineri?

I torsdags kväll blev vi på min arbetsplats bjudna till Nordic Sea Winery här i Simrishamn. Sjukhuset jag jobbar på drivs i privat regi, och den 1/12 byter vi huvudman och arbetsgivare, så detta var avskedsmiddag från vår nuvarande arbetsgivare. 

I vår lilla stad har vi ett stort vineri där man både tappar redan "färdiga" viner, men man blandar även till egna. Många av systembolagets storsäljare kommer härifrån. Känns namn som Mauro, Vernissage och Raccolto igen kanske? De kommer härifrån.

Först fick vi göra oss riktigt fina i orangea rockar och hjälmar, och sedan fick vi en rundvandring i fabriken.

Färgglada och fina...

Il Conte på gång...

VD:n på Nordic Sea Winery


Ett fasligt oljud och slammer i fabriken! Det märks att man är väldigt ovan vid sådana miljöer, och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte jobbar i sådan miljö. Jag tror att jag hade blivit väldigt trött i hjärnan av det. Det är något jag märker att jag är väldigt känslig för efter min "utmattning" - hjärnan klarar inte av för mycket skarpt ljus och slammer och oljud.
Men hur som haver, det var väldigt intressant att se hur vinet hamnar i "bagarna".

Efter rundturen väntade en trevlig kväll i den fina restaurangen som är byggd i formen av en vintunna. God mat och framför allt gott vin bjöds det på, och såklart trevligt sällskap av goda arbetskamrater. Roligt att se hur folk ser ut civilklädda också :).


Många goda viner fick vi smaka!

Entrecote med väldigt god sås...

Så gott! Choklad och apelsin är smaker som gifter sig bra
Idag är det lördag, och helgen har snart hunnit till halvtid. För mig är det jobbhelg igen, en natt avklarad och två till kvar. Faktiskt känns det inte lika motigt som det brukar med helgjobb, och det är jag glad för. Nästa helg väntar ett litet äventyr, och det ser jag fram emot.
Nu blir det en kopp jul-te (så himla gott!), innan vidare färd mot vårdverkligheten.

Ha en fortsatt fin helg!

/Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar