fredag 7 november 2014

Päronpaj - "to die for"...

Fredag igen. Jag tror bestämt att veckan bara består av fredagar :)!

Just idag är en sån där lite mindre rolig fredag. När många andra jobbat klart för veckan och går på ledighet inför helgen så väntar jag på att "gå på" mitt jobb istället. Tre nätters jobb. Inte kul att jobba när övriga i familjen är lediga, men så är det för mig och många andra. That´s life...

Jag har förstått via sociala medier att det idag är "kladdkakans dag", och som den motvalls käring jag är så bjuder jag er idag på ett recept på päronpaj med mandel. Receptet kommer från "Annas Mat", och jag provade det för första gången i helgen som gick. 
Så in i baljans god! To die for om man så säger.





PÄRONPAJ MED MANDEL

Pajdeg:
3dl vetemjöl
2msk socker
150g kylskåpskallt smör
1-2 msk kallt vatten

Mixas samman snabbt (gärna i en food processor). Förvara i kylen i ca en timme innan den kavlas ut.
Kavla sedan ut degen och klä den form du tänker använda. Förgrädda pajskalet i 200 grader i 10 minuter.
Skala och skiva under tiden ca 4 st päron tunt. Fördela sedan dessa päronskivor i det förgräddade pajskalet. Rör ut lite aprikosmarmelad eller plommonsylt med vatten så att det blir lite flytande i konsistensen. Ringla den över päronen och strö över hackad mandel.

Nu gjorde jag inte riktigt så, utan jag tog istället hemkokt päronmarmelad som jag blandade upp med vatten. Innan jag ringlade detta över päronen strödde jag över lite kanel, och till sist toppade jag med lite hackad mandel. Sedan var det till att grädda pajen mitt i ugnen på 225 grader i ca 25 min.

Pajen åt vi sedan halvljummen med lite lättvispad grädde. Som sagt - den var god!!



Ha en fin helg!

/Lotta

 

2 kommentarer:

  1. Jag vill påstå att det är fler måndagar än fredagar i veckan, så känns det när man inte hinner vila upp sig.
    Jag har aldrig någonsin gjort päronpaj men känner mig sugen när jag ser din, och idag köpte jag hem svenska päron så visst blir det en paj i helgen.
    Ha en fin helg trots jobb!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Låter hur gott som helst!

    Ha en bra helg du med!

    SvaraRadera