onsdag 19 november 2014

Att äntligen lyckas!


Äntligen har jag lyckats!! Jag har lyckats att glasera mina keramikalster utan att sabotera dem :).

Kommer ni ihåg änglakören jag visade här på bloggen för ett tag sedan, den jag var så nöjd med, men så rädd för att förstöra i glaseringsprocessen? 
Nu är den glaserad och klar, och så himla FIN! Jag blev jättenöjd, och min lilla kör ska nu få en alldeles egen liten plats här hemma. 
Längsta ängeln fick tyvärr en liten spricka nere vid "foten", men så blir det ibland, och det är inget som skämmer.


Helst av allt hade jag önskat att jag kunde presentera mina änglar på döläckra bilder, men dagarnas avsaknad av ljus gör att bilderna blir därefter. Men man ser ju hur de ser ut ändå...



För några veckor sedan hade jag bestämt mig för att göra uppehåll med keramiken nästa termin. 
Jag ska ju börja jobba med behandlingar igen, och skadad som jag är av att inte ha varit varsam med mig själv, är jag väldigt stresskänslig. Inte i den bemärkelsen att jag inte klarar när det är stressigt på jobbet och så, utan mer att jag stressar upp mig och känner mig väldigt kvävd om jag har för mycket inbokade tider. Jag har ett väldigt stort behov av "luft" mellan mina bokade dagar. Och då tänkte jag att jag nog blir stressad av att ha en viss veckodag vikt åt keramikkurs. Det blir liksom så joxigt att lägga sjukhusschemat och behandlingstider då, och då blir jag stressad...
Så jag bestämde att keramiken får stryka på foten. Men det går ju inte! Jag tycker att det är så himla roligt, och för mig är det väldigt avstressande att skapa i lera, med mina händer. Fullständigt fokuserad på den mjuka, underbara leran. Mindfulness i dess fulla kraft!

Eftersom att jag har turen och lyckan att ha världens bästa Anja som kursledare hittade vi en lösning som gör att jag kan fortsätta - jag blir "vilde". Jag kommer att hoppa runt lite i de olika grupperna, och är på så vist inte låst. Och är jag inte låst så känner jag inte heller någon stress :).

Igår utmanade jag mig själv en hel del faktiskt. Jag har mest gjort fat, ljuslyktor och annat som mest inneburit kavling. Någon frukt och så har jag modellerat fram, men inget mer avancerat. Igår vågade jag mig på att modellera fram en människa. En kvinna utövandes yoga...



Inte så illa pinkat för att vara första gången tycker jag. Jag lade upp bilden på IG och FB och fick många glada tillrop - tack för det alla fina - det värmer och gör mig väldigt glad! Jag fick till och med förfrågan om att sälja en sådan yogande kvinna, men då blir jag nervös och den berömda "Jante" slår mig med full kraft rakt i huvudet. Men vi får väl se. Kanske, kanske...

I natt ska jag testa på ännu något nytt - jag ska gå bredvid och se hur det är att jobba som kommunsjuksköterska. Väldigt spännande eftersom det är något jag verkligen aldrig har testat. 

Ha en fin kväll!

/Lotta

1 kommentar:

  1. Änglakören är så fin, den kan du vara stolt över! Och yogakvinnan ä ju suverän, tur att du kan fortsätta med keramiken! Bra att du har möjlighet att välja tillfällen så det passar dina tider.
    Hoppas nattens arbete går bra!
    Kram Eva

    SvaraRadera