måndag 19 november 2012

Julfnulerier

I dag är det precis fem veckor till julafton. Denna dag och högtid som berör så många, oavsett om man firar jul eller ej.

Jag själv är en riktig jul-älskare. Jag älskar dofterna, smakerna, ljusen i lyktor, granar och fönster. Julklapparna var  absolut prio 1 när man var liten, men ju äldre jag blir ju mindre betydelsefull blir just denna detalj av julfirandet.

Under många år upp i vuxen ålder var det så betydelsefullt för mig att allt skulle vara på ett visst vis, "som det alltid har varit alla andra jular". Varenda liten tomte eller stjärna skulle fram, och stå på exakt samma plats som året innan, och året innan dess och innan dess... Speciellt viktigt var det att det skulle vara så hemma i mitt föräldrar hem fast jag var utflyttad sedan många år tillbaka. 

När mamma julpyntat och gjort fint gick jag fram som värsta jul-faschisten och gjorde noggrann inspektion av varenda liten vrå. Och Gud nåde mamma om hon lagt till någon ny eller dragit ifrån någon gammal tomte. Och ännu värre om hon skulle ha råkat satt någon på FEL plats!! Hemma i mitt eget hus har det däremot inte alls varit lika viktigt att ha allt som året innan, och där har hela tomte arméer fått kommit och gått.

Men jag tror att det är detta här med att vilja ha kvar barndomens magiska jular så länge det bara går handlar om att det liksom är det sista av det riktiga barnasinnet som finns kvar. Magin kring hela denna helg med presenter och mat i överflöd, alla var sådär lite extra snälla, och man fick äta MYCKET godis. Och så den skräckblandade förtjusningen när man väntade på tomten. Skiträdd men så nyfiken ändå...



Nu när jag nått en lite mer mogen ålder är det inte längre allt överflöd som lockar, tvärt om kan det nästan äckla mig. Nä, nu är det istället det lilla som lockar. Mindre mat och godis, men det som erbjuds är valt med omsorg. Inte en massa tomtar och och pynt, utan mer avskalat och hämtat från naturen. Inte så många juklappar, men de som köps är valda med stor kärlek och omsorg. Inte en massa jukalas och flängande till släkt och vänner, utan väl valda stunder av glad och kärleksfull samvaro med dom man känner att man vill dela sin tid med.

Så på min önskelista för i år står : ledighet och en yoga matta :), thats it!!

                          Lev väl!
                          /Lotta

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar