fredag 1 augusti 2014

Riktig lycka

Riktig lycka - vad är det? Det är nog helt och hållet beroende av vem du frågar.

Frågar du mig så är riktig lycka att få vara tillsammans med familj och vänner i ett flow av kärlek och glädje. Att kunna se det stor i det lilla. 
Veckan som gått har varit en sådan vecka. Casa Lönnborn har förvandlats till någon form av gästgiveri där släkt och vänner i olika konstellationer har avlöst varandra. 
Jag har tillbringat många timmar i köket bakandes och lagandes mat, för att sedan har kunna ha förmånen att inmundiga detta tillsammans med alla fina människor som korsat vår väg denna underbara sommar.

Men den absolut största källan till lycka för mig är mina barn, mina fina pågar som jag älskar över allt annat. 
Denna sommar har varit speciell på det viset att båda har varit här hemma hela sommaren, och det är kanske den sista på just detta viset. S ska snart påbörja sitt sista år på gymnasiet, och sedan kanske han flyttar hemifrån "på riktigt". L börjar på gymnasiet i Lund om några veckor, och är även han på väg att lossa på hemmets bojor. Precis som det ska vara när pojkar växer upp till unga fina män.
Så alltså har den sommar varit lite speciell, en sommar när allting inte längre är givet.

I tisdags spelade min ena stora kärlek vid allsången i parken här i Simrishamn. Kal P Dal var det som stod på repertoaren. Mammahjärtat svämmar över av kärlek och stolthet, och jag tycker givetvis att han är bäst i världen på att framföra just Kal P Dal låtar :)...
(Har försökt att ladda upp när han sjunger, men lyckas inte! Någon som vet hur man gör??)


Idag har jag och min andra stora kärlek varit på en liten Österlen-tur. Det börjar närma sig uppkörning, och han ligger i hårdträning inför detta. Då blir det många mysiga bilturer tillsammans, och idag ledde det en fika på "Franskans Creperie" i Rörum. Jättemysigt! Jag har aldrig varit där tidigare, men lär säkerligen återvända.

Fantastiskt mysigt inredning helt i min smak, gammal fransk musik i högtalarna kombinerat med mumsiga crepes gav mersmak minsann!






Med magarna fulla av crepes, glass och jordgubbar begav vi oss ut på äggjakt. Jag har givit mig den på att bara äta ägg från glada höns, och då får man leka lite detektiv. 
Jag hade sett ett "äggaskylt" längs vägen tillbaka in mot vår lilla stad vid tidigare tillfälle, och dit styrde vi nu kosan.

Till min stora glädje kunde man inte bara handla ägg på denna fina lilla gård, utan även grönsaker. Tala om riktigt lycka för en sån som mig!!
Förutom att grönsakerna grävdes upp ur jorden när vi stod och väntade fick vi en liten rundvisning på gården, där vi fick se deras djur och hur de bodde. Jag tror absolut att de var lyckliga allihopa, allt från får och getter till höns och ankor.


Snacka om riktig lycka! Pinfärsk, obesprutad mat som smakar som mat skall smaka - bara sådär. Och fina stunder tillsammans med de finaste. Ja, jag kan inte säga annat än att jag är en lycklig kvinna.

Ha det nu riktigt gott alla!

/Lotta




2 kommentarer:

  1. Jag förstår vad du menar. Man tror man har dem hemma hela livet men plötsligt har de växt upp till vuxna och är på väg ut ut boet. När hände det, liksom? Bara över en natt...

    Härligt med så färsk mat att den tas upp medans man väntar.

    Kram & tack för senast! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Susanne, så är det, men det är som vi pratade om i söndags - ganska skönt när man får tillbaka sitt eget liv liksom. Var tid har sin tjusning kan man väl säga. Det har varit roligt att ha små barn och mellanstora barn, och nu känns det bra att ha stora barn.

      Stor kram!

      Radera