fredag 19 december 2014

Sista lediga dagen


Idag är min sista helt lediga dag innan jul. En dag som jag hade bestämt att den skulle vara bara min, att göra en massa ingenting på. Jag är förvisso ledig från jobb imorgon också, men vi ska en tur till västra sidan av Skåne och hälsa på lillebroren på eftermiddagen, och på kvällen är vi bortbjudna till bästa vännerna.

Men av det där ingentinget blev det inget.
Så här en omgång köttbullar, en sats chokladfudge, en gryta risgrynsgröt, en städad kaninbur, två maskiner tvätt, ett städat badrum, en dammsugen nedanvåning, några betalda fakturor, en timmes pappersarbete i företaget och de sista julklapparna inslagna senare kan jag konstatera att jag inte är så bra på att göra ingenting.
Och alldeles strax är det dags att påbörja kvällens middag...

Men jag berättar inte detta för att gnälla, utan jag konstaterar bara att jag har gjort alla dessa grejer med glädje (nåja, inte pappersarbetet - det gör jag aldrig med glädje!). Jag har gått här hemma och fixat i lugn och ro och med julmusik lite soft i bakgrunden, inte den minsta lilla gnuttan stress har gjort sig påmind. Och det är så jag kan sammanfatta hela december, en massa småpyssel helt i min egen takt, ingen stress och jäkt och inte en massa måsten bara för att det ska så vara. Det är många år sedan jag har haft en sån bra och rofylld decembermånad! 

Sebastians lilla masterpiece från i lördags :)

Nu är jag färdig med allt jag ville ha fixat inför den stundande julhelgen. Själv ska jag jobba fem nätter av sju möjliga i veckan som kommer med början på söndag. De enda två nätterna jag har ledigt är den 24:e och 25:e, men så är det när man jobbar inom vården. Det är alltid någon som ska vara i tjänst, och jag har ju varit ledig hela veckan som gått. Men just därför att det är mycket jobb hela julveckan känns det gott att inte ha så mycket mer att stå i, utan att nu kan julen komma, och jag ska jobba, sova, äta och även hinna med lite julfirande.

Ha en riktigt go helg!

/Lotta

2 kommentarer:

  1. Att komma till insikt om vad som är viktigt under julen är bra - men inte lätt, man har så mycket tankar om hur det ska vara och allt som ska göras. Vi städar som vanligt, pyntar med det som känns bra, vi får hit våra käraste och äter gott. Och vi är samman och njuter av gemenskap, det är fint!
    Ha det fint trots att du jobbar mycket!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Jag önskar en god fortsättning. Kram Bosse

    SvaraRadera