söndag 19 januari 2014

Smakexplosion!


Häromdagen föll andan på att baka lite rawfood chokladbollar. Jag har gjort dem förut, och även receptet har publicerats här på bloggen. Men ni får det igen :)...

 
CHOKLADBOLLAR

12 färska dadlar (pilla ur kärnorna)
3 dl riven kokos
3 msk mandelmjöl
6 msk RAW kakao (går bra med "vanlig" också)
1 tsk kallpressad kokosolja

Mixa allt i en matberedare till en kladdig massa. Blir det för torrt så lägg till någon mer dadel. Rulla bollar och rulla sedan dessa i kokos eller solrosfrön. SUPERGODA!!

Det varierar om jag använder "vanlig" ekologisk kakao, eller om jag använder RAW kakao. Denna gången använde jag RAW kakao av ett märke jag inte provat förut, Fairtrade Organic RAW Cacao Powder. 
Och WOW vilken smakexplosion! Så mycket härlig, kraftig chokladsmak! Går inte att jämföra med de sorter jag använt innan.


För er som är Simrishamnare eller bor i närheten kan jag glädja er med att denna kakao finns till försäljning i min lilla butik :), men jag vet att den finns i hälsokostbutiker och liknande runt om i vårt avlånga land. Rekommenderas varmt!

Annars denna blåsiga, kalla och molniga söndag? Pyssel med tvätt och brödbakning är vad som har hunnits med. Strax fika sedan blir det till att ligga lågt - två jobbnätter i vårdverkligheten väntar.

Ha det gott!

/Lotta

2 kommentarer:

  1. Låter inte dumt alls! Inte helt onyttigt heller ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så himla goda, och faktiskt förhållandevis nyttiga oxå. Socker finns ju i dadlarna, men förövrigt är det bara nyttigheter :).

      Radera