måndag 27 januari 2014

Hjärnvila

Hjärnvila är nog det man kan kalla det jag mest av allt pysslar med nuförtiden.

Efter att i alldeles för många år ha gått på högvarv kändes det tillslut som om det brann i hjärnan, och efterhand som denna brand härjade släcktes del efter del ner av det som borde fungera.

Minnet har ofta lyst med sin frånvaro, och tankarna har rusat fram i alldeles för hög hastighet. Samtidigt har både kroppen och själen varit så trötta, så trötta. 
När allt detta då ska rymmas i en och samma människa blir det mest kaos kan jag berätta. Till en början ett organiserat kaos, men till slut kan det inte ens kallas organiserat. Det blir bara kaos och skit av det. Både invändigt och utvändigt.

Hjärnvila...

Hösten och vintern har ägnats åt utrensning i både hemmet och i mig själv - gamla surdegar som jäst länge och väl på olika plan har rensats bort, och nu börjar jag få kontroll känns det som.
Det råder inte längre kaos i hemmet - jag är i kapp. Det råder inte heller längre kaos i företaget - även där börjar jag komma i kapp.
Och när man är i kapp med något känner man att man har koll på läget, och för min del skänker det mig ro. Min hjärna kan vila.

Och mycket som har funnits med i bakhuvudet i flera år, men varit ogreppbart börjar nu att titta fram och utkristalliseras. Och det kommer att bli bra. Riktigt bra har jag en väldigt god magkänsla som säger mig.

Så det jag gör mycket om dagarna nu är att ge mig hjärnvila. Jag yogar, mediterar, tränar, handarbetar och skapar i olika material. Jag bakar och lagar god mat. Jag tänker, känner och är närvarande i det jag gör. Jag upplever. Jag lever!

En riktigt fin vintervecka önskar jag er alla!

/Lotta

 
 

1 kommentar:

  1. Så bra att du fått ordning på kaoset och börjat strukturera upp en annan tillvaro. Vi ska vara rädda om oss själva...

    SvaraRadera