tisdag 7 januari 2014

Krispiga fröknäcke

Idag har jag haft ett maratonpass med att få upp yngste sonen innan klockan 13.30. Jag väckte honom 09.20, och efter mjuk väckning som efterhand övergick i diverse "hot" hade jag honom nere vid frukostbordet redan 10.30. Bådar gott inför morgondagen då han ska upp och hoppa klockan 07...

Efter det följde ett annat maratonpass. En stryktvätt som var av modell större, och då menar jag mycket, mycket större! Jag hann med ca 2/3 av högen, vilket innebär att jag strukit 10 tröjor med lång ärm, 1 tunika och 57 t-shirts!! Mitt lilla nöje denna tisdag :).


Osså har jag ju bakat! Riktigt krispiga och goda fröknäcke med smak av kanel och kardemumma - busenkla att göra.


FRÖKNÄCKE MED KANEL OCH KARDEMUMMA

1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1 dl hela linfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
½ tsk salt (jag använder Himalayasalt)
2½ dl kokhett vatten
½ dl kokosfett (jag använde deodoriserat)

Blanda ihop torra ingredienser. Koka vattnet och häll i kokosfettet och låt detta smälta i vattnet. Rör ihop torra ingredienser och vätskan. Bred eller kavla ut på ett bakplåtspapper (jag kavlar mellan två bakplåtspapper). Grädda i 150 graders ugn i ca 50 min. Ta ut plåten och dela i lagom bitar (enkelt att göra med en pizza-slicer). Lägg på galler och låt stå i ugnens eftervärme i en timme.

Som vanligt när jag bakar är alla råvaror ekologiska :)




Så himla goda! Smaken av kanel och kardemumma (som jag älskar), tillsammans med det där lite salta och krispiga blir så mumsigt ihop.  
Jag kan mycket väl tänka mig att det fungerar utmärkt att utesluta kanel och kardemumma, och istället lägga till rosmarin. Tänkte testa det nästa gång.

Denna "maraton-dag" avslutades med ett yogapass. Åh vad jag tycker om att yoga!!
Nu kallar sängen - jag har ett stort arbete i morgon bitti skulle jag tro. Att få L ur sängen efter ett härligt jullov med ytterst generösa sovmorgnar blir nog en utmaning...

Godnatt :)!
/Lotta

4 kommentarer:

  1. Å det där receptet måste jag prova!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det där med att vända tillbaka dygnsrytmen är inte det enklaste... ;)

    Tack för gratulationen! <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, jag är urusel på att vända tillbaka till en mer accepterad dygnsrytm. Gillar det där med nattliv :)!
      Kram!

      Radera