onsdag 29 januari 2014

Ansiktsbalsam

Vinden viner och snön den yr just nu. Gårdagens gnäll om snön står jag fast vid, även om det inte leder någon vart att lägga energi på sådant man inte kan göra något åt.
Men ibland bara måste man!

Och jag blir så himla gnällig när jag fryser...
När man drar på sig lager efter lager med kläder, och man ändå inte lyckas få upp ångan, det är just det jag ogillar så himla mycket.
Men jag har fått veta att det finns mysig snö, som till och med ska vara fluffig - i Norrland. Det undrar jag minsann! Mysig snö...

Vädret och utomhustemperaturen inbjuder inte till några utomhusaktiviteter, utan istället har det mest blivit inomhusfix mellan skjutsningar till och från olika aktiviteter.
Bland annat har jag gjort rödklöverbalsam som är ett måste för ansiktet under rådande väderlek. 



Det är som en bivaxsalva, fast lite mjukare i konsistensen. Olivolja, bivax och eterisk olja - det är allt! Den ger ett fantastiskt skydd mot kyla och vind, samtidigt som man blir mjuk och fin :).


ANSIKTSBALSAM

1,3dl olivolja (eller maceration - jag använde rödklövermaceration)
20g bivax
12 droppar eterisk olja passande att använda i ansiktet

Smält bivaxet över vattenbad. Rör i oljan när vaxet har smält (det kommer nu att bli grynigt ett tag, men låt det vara kvar tills det åter är en klar olja igen). 
Ta bort från vattenbadet och droppa i eteriska oljor och rör om ordentligt. Häll sedan upp på väl rengjorda burkar. Receptet ger ca 3st burkar á 50ml vardera.
Håller i ett par år.


Ett enkelt sätt att ge din hud lite extra omvårdnad, och inte svårt alls att göra :).

I natt ska jag jobba, är inringd i förmiddags pga att en kollega visst är krasslig. Får se hur pigg jag kommer att vara - var på spinning klockan åtta i morse...
Men där var jag på "G" i alla fall, även i morse gick pedalerna som möllevingar trots den tidiga timmen. Tror minsann att jag har börjat skaffa mig lite, lite kondition minsann ;).

Ha de gott!

/Lotta 

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Varsågod :)...
      Testa gärna, det är riktigt bra hudvård detta.

      Radera
  2. Jo...det FINNS mysig snö! Jag lovar! ;) ;)
    Hur ska jag kunna övertyga dej?

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Susanne, det kan man undra... men ingenting är omöjligt. Det får kanske bli det där studiebesöket :)?!

      Radera