torsdag 30 januari 2014

En bok att tycka om...


Idag är "dagen när jag aldrig vaknar". Otroligt seg efter nattens jobb, låg energinivå och seg i hjärnan - ungefär så kan man summera mig idag. Och frusen som attans!
Balja efter balja med te lyckas inte ens det att få mig varm idag. 

Jag håller mig här under filten i min fåtölj och är lite snäll till mig själv. En hel hög med böcker på bordet - yoga och örter är det som min sega är mest mottaglig för idag.

Senaste tillskottet i mitt lilla bibliotek är den på bilden här ovan; "Kundaliniyoga för kropp, sinne och själ" av Ulrika Berglind. 
En väldigt fin liten bok som innehåller lite av varje som har med kundaliniyoga att göra, och som jag varmt kan rekommendera er som är intresserade av ett gott liv.
Lite om filosofin bakom denna yogaform, lite recept på yogisk mat, olika kriyor, genomgång av chakrasystemet och så kloka citat från Yogi Bhajan - kundaliniyogans mästare.

"Trust only comes when you trust yourself. When you trust your dignity, you will always be dignyfied. When you trust your love, will you always be lovable. When you trust your beauty, you will always be beautiful. When you trust your greatness, you will always be great" 
                                      /Yogi Bhajan

Detta citat finns att läsa under avsnittet om rotchakrat som är vårt första chakra som sitter längst ner i ryggen. Genom detta chakra blir vi förankrade i den fysiska världen och vår fysiska kropp vilket skapat tillit och stabilitet. Väldigt vackra och tänkvärda ord!

Jag kan inte upprepa det tillräckligt - har du aldrig provat yoga så gör det! Ett fantastiskt sätt att möta sig själv på och att finna ro i. Jag älskar det...

En riktigt go´kväll till er alla!

/Lotta

12 kommentarer:

  1. Jag har aldrig testat men bara hört gott om det! Så man skulle kanske...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut att du ska göra :)!

      Radera
  2. Jag får ta och testa det någon gång. Frågan är bara om jag kan stänga av alla tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär man sig. Man tänker Sat Nam hela tiden så stoppas tankeflödet - jätteskönt för hjärnan!

      Radera
  3. Jag har aldrig testat yoga. Men man kanske borde...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut att du ska göra ;)...

      Radera
  4. Jag har testat yoga en (eller var det två) gånger i min ungdom. Jag hade väldigt svårt att koncentrera mig och idag har jag nog svårt att få de stela knäna och lederna att göra rörelserna.
    Måste testa när jag kommer hem, få se om det finns nån rörlighet.
    Kram och hoppas energin kommer tillbaka till helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns så många olika sorters yoga - alltid någon som passar någon :).

      Radera
  5. Ha en riktigt go´ kväll du med och en riktigt bra helg! :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset. Ha länge tänkt att jag skulle vilja prova yoga men aldrig kommit mig för. Just nu dras jag med ryggvärk ungefär i det området som citatet anger. Låter ju inget vidare bra:-) Känns som jag bör läsa boken!:-)

    Kram Cecce

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag att du ska göra! Det är en jättefin bok :). Hoppas att du snart får fason på din rygg.

      Radera