lördag 4 januari 2014

Gott kesobröd


Dagens "frukost" (kl 14.30...) bestod idag i ett himla gott bröd, bakat helt utan mjöl från spannmål.
Jag mår så himla mycket bättre om jag undviker mjöl och socker, men kan ändå tycka att det är gott med en macka ibland. 

Lite olika bröd har testats, med varierande resultat - vissa godare och andra mindre goda. Men just detta med keso och kokosmjöl gillar jag skapt. Även detta recept har jag hittat via LCHF-bloggen 56kilo.


KESOBRÖD
3 ägg
½ liten burk keso
Knappt 1dl (5msk) kokosmjöl
1msk fiberhusk
4mks kruskakli (går att utesluta)
3tsk bakpulver
2msk deodoriserat smält kokosfett (kan uteslutas)
1 nypa salt

Blandade torra ingredienserna. Mixa sedan ihop ägg och keso med en stavmixer. Blanda samman äggsmeten med de torra ingredienserna. Platta sedan ut degen med fuktade händer på en bakplåtspappersklädd plåt. Strö ev vallmofrön över. Grädda i 200 graders ugnsvärme i ca 10 min. Ta ut och skär i bitar. Rosta gärna.

Så lyder originalreceptet. Jag använde ingen kruskakli, strödde över svarta sesamfrön, och använde kallpressat kokosfett som är icke deodoriserat, dvs att det har kokossmaken kvar. Jag gillar den där lilla touchen av kokossmak på brödet nämligen.


Jag har gjort så att när jag delat det i bitar så har jag fryst brödet, och sedan är det bara att plocka ut en bit och stoppa brödrosten när det är "mackedags". Gott och enkelt, och brödet känns alltid färskt och nybakat.

Så här halvvägs in helgen önskar jag er alla en trevlig lördagskväll, och vem vet - det kanske blir kesobröd till söndagsfrukosten ;)?

/Lotta

 

6 kommentarer:

  1. Åh, ett bröd i mitt tycke, det måste jag testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut att du ska göra! Det är jättegott.
      Och vad roligt att få en ny "kommentator" :). Välkommen!

      Radera
  2. Vad nyttig du är Lotta. Ser gott ut på bilderna. Jag kör stenhårt med att bara äta surdegsbröd sedan några veckor tillbaka. Finns rätt många goda sorters bröd att välja på. Tänkte ta en lördagsmorgon till Svarte. Kom dit fel dag för ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surdeg är jättegott! Men visst har ni väl ett surdegsbageri inne i Ystad oxå?

      Radera
  3. Lät gott det där brödet!
    Hihi, sen frukost du! Jag åt min frukost 12,30 idag :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är gott! Då har du också jobbhelg kanske? Eller bara sovmorgon....
      Kram!

      Radera