onsdag 22 januari 2014

Godaste granolan!


Hur gott är det inte med en riktig knaprig granola eller musli på frukostyoghurten?

Många färdigköpta innehåller på tok för mycket socker eller så smakar de absolut ingenting, så jag brukar göra egen.
Innan har det oftast varit med gryn eller flingor som bas, men just nu när jag utesluter spannmål blir det inte heller något bra alternativ.

Häromdagen fick jag ett ryck och gjorde en "man tager vad man haver variant". Och jag lovar - det var det absolut godaste frukost strösslet jag ätit!


SUPERGOD GLUTENFRI GRANOLA

2dl solrosfrön
2dl pumpakärnor
2dl grovhackad mandel
2dl grovhackade hasselnötter
2dl riven kokos
½dl krossade linfön
1tsk vaniljpulver
2tsk kanel
2tsk kardemumma
ca 2msk kokosfett

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda nötter, fröer, kokos och kryddor i en bunke. Klicka i kokosfettet och "krama" sedan in det i nöt/frö blandningen så att allt fördelas och blandas väl. 
Häll blandningen på en bakpappersklädd plåt och fördela jämnt.
Rosta i ugn tills nötterna blivit bruna. Rör om då och då. 
Jag rostade min blandning ganska hårt, precis på gränsen till att nötterna skulle brännas vid - det blev en himla god och knaprig rostad smak.
Ta ut och låt svalna innan ni häller blandningen på en vacker och lufttät burk.
Och i vanlig ordning - allt i receptet är ekologiskt, till och med kryddorna :)...



Kryddorna i blandningen gör att den får en söt karaktär trots att det inte är en gnutta socker i den - gott!
Nyttigt och enkelt att göra, kräver lite passning i ugnen bara.


Dagens frukost efter den tidiga morgonens spinningpass ser ni här ovanför; kesella, blåbär och det mumsiga strösslet.
Gott gotti gott gott :)!

Snart e´det helg :)!

/Lotta

4 kommentarer:

  1. Den gjorde min kollega och jag fick en burk av henne. Inte tokig alls :-)

    SvaraRadera
  2. Nu är inte frukosten den bästa måltiden för mej men jag gillar att du fick till det!
    "Man tager vad man haver" kan bli väldigt gott. ;)

    KRam

    SvaraRadera
  3. Mums så gott det där lät.
    Bara en sån sak att det är kanel och kardemumma i... älskar dom kryddorna :)
    Jag snor med mig receptet och säger tack! :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det lät både gott och nyttigt. :-)
    sv:
    Tack så mycket! :-D
    Ja, angående snön, så visst är det märkligt, men jag ser hellre att all snö försvinner och vi får en tidig vår. :-)

    SvaraRadera