fredag 3 maj 2013

Ont ska med ont fördrivas

Fortfarande ordentligt öm i musklerna vid dagens tidiga uppvaknande...

Uttrycket "ont ska med ont fördrivas" har man ju hört mer än en gång, och just idag tog jag verkligen fasta på detta. Yogamattan rullades ut, min nya fina bok om Yin-yoga plockades fram tillsammans med en klocka att ta tiden på positionerna med.

Yogatajm!
Ungefär en timmes detox yogapass utfördes sedan tillsammans med skön musik ljudandes i öronen och underbar rökelse som spred en mjuk kryddig doft i rummet.


Yinyoga är en lätt och vilsam form av yoga som är både skön och plågsam. Man kan säga att det är en blandning av yoga, mindfulness och kinesisk medicin. 
Författaren av boken "Vila dig i form med Yinyoga" - Magdalena Mecweld, beskriver det så här; "I yinyoga utför vi relativt enkla, mjuka yogaövningar och stannar i dem under en längre tid, och samtidigt slappnar vi av i hela kroppen och vilar i nuet".

Denna form av yoga kan utföras av alla. Lång, kort, tjock, smal, stel, vig, otränad eller vältränad. Och man behöver inte ha speciella kläder eller yogamatta (och inte rökelse heller för den delen). Hur den upplevs är helt och hållet beroende av dagsformen. 

Mina fina kurskamrater och medsystrar hade nog jublat om de varit med i dag. Med träningsvärk gjorde det så in i baljans ont!! Det var lite nytt för mig, eftersom jag är tämligen vig och har haft svårt att hitta drag i musklerna under våra gemensamma yogapass, samtidigt som de har kvidit, pustat och stånkat sig igenom passen. 
Så Ann, Lena, Dessan, Ida-Maria och Maria; nu har jag också upplevt det plågsamma med yin yogan :)! 

Träningsvärken i benen blev bättre. Får se hur läget är i morgon - jag har burit 24 säckar jord i dag. Inte heller något jag och mina muskler är så vana vid...

                             Lev väl!
                             /Lotta



3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är som yogar. Det har jag ingen ro till tyvärr. Jag måste komma igång med mina pass på crosstrainern igen, vi har varit så krassliga här i omgångar så träningen har blivit lidande.
    Må,så,gott!

    SvaraRadera
  2. Hej på dej Lotta. Skulle bara vilja komma med ett litet yogiskt/sjjukgymnastisk råd. Är man redan väldigt rörlig tror jag man ska vara försiktig med ffa yin-yoga då du befinner dig mycket i ytterläge utan muskulär stabilitet och support. Din kropp skulle nog må bra av att utöva en yoga där du med musklerna stödjer dina leder så du inte skadar dig! Kram - Namaste'//maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Maria! Utövar även poweryoga (med Blossom...), men tycker att yinyogan är ett bra komplement till både detta och till spinningen jag går på. Ffa vid träningsvärk är det inte att tänka på någon annan yogaform där det är betydligt snabbare byte av positioner :)...
      Kram!

      Radera