söndag 26 maj 2013

Lyckat misslyckande


Såja, då är snart ännu en helg till ända. Försvunnen lika snabbt som lönen ungefär...

Gårdagen tillbringades i köket bland grytor och skålar, sammankomst med väninnorna vankades. Grillat med lite "plock", och så gott vin till det.


Och till kaffet var det tänkt an lakritsmarängtårta med lakritskolasås och lemoncurdgrädde. Ett recept jag hittat på Cecces blogg. Vilka fina bilder hon lagt på en hög och fluffig marängtårta. 
Min blev inte hög och fluffig... Det blev en seg, kladdig sak som var max 1 cm hög (men god), som var helt omöjlig att få loss från formens botten. Något gick VÄLDIGT fel, men eftersom jag aldrig gjort maräng så vet jag inte just VAD.
Så det blev marängbottnar från affären med kolasåsen och grädden från originalreceptet. Inte alls "räligt" på något vis det heller.

Men jag stod ju där med en farligans massa äggulor och en äggvita. Synd att kassera fina ekologiska ägg, å det fick bli parfait med resten av lemoncurden och lite lakritssirap.

Mors dag till ära avnjöts denna "glass" till fikat idag. Åh så syndigt gott!! Jag som oftast avhåller mig från såna födoämnen gjorde ett aktivt val att äta lite av glassen. Och vilken tur att jag gjorde det. Det var som att smaka en bit av himlen. Mjuk, len, söt, salt, syrlig...


Lakrits och lemoncurdparfait

4 äggulor
1 ägg med både gula och vita
3 dl socker
6 dl vispgrädde
1 dl lemoncurd
1-2 msk saltlakritssirap

Vispa ägg och socker länge och energiskt med elvisp tills det är riktigt fluffigt.
Vispa grädden i en annan skål och blanda ner lemoncurden. Blanda sedan grädden och äggsmeten. Ringla i lakritssirapen och marmorera litegrann. Häll upp i det kärl du ska frysa in massan i.
Stoppa  i frysen, och parfaiten är klar att ätas när den är "genomfrusen". Ta ut en liten stund innan servering.

Försvinnande, himmelskt gott - jag lovar!! 
Så min misslyckade marängtårta blev till en lyckad parfait.

                           Lev väl!
                           /Lotta
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar