måndag 13 maj 2013

Det kom ett sms...

Det kom ett sms häromdagen som började så här "Maskrosorna står i högblom, kan man få beställa lite snaps?"...


Det var från min bror. Han som är skeptisk till det mesta jag håller på med, mina örter och eteriska oljor. Han som skickar meddelande till mig och undrar om jag har ätit märkliga svampar när jag pratar om att man kan kommunicera med djur, eller att själen aldrig dör...

Men förra sommarens maskrossnaps - DEN föll honom i smaken! Förvisso lite skeptisk tills han väl smakat, men sen fick den absolut godkänt. Så godkänt att det i år gjordes en beställning, och säg - vad gör man inte för en älskad lillebror :)?

Maskrossnaps på gång

Så det blir en favorit i repris. Tre flaskor i år. En varade ju inte så långt... 
Ut i det vackra vädret med korgen i högsta hugg. Blommorna knipsas av så att ingen stjälk följer med. Blommorna stoppas i burkar eller flaskor, och brännvin eller vodka hälles på ända upp så att blommorna blir täckta. Limeskal "raspas" i, och även en skvätt limesaft pressas i. Och nu ska de stå och sola sig i mitt fönster fram till midsommar. Och då får den som önskar låta sig väl smaka av de gyllene dropparna...



Och så en fin flaska till lille, lille bror...

                            Lev väl!
                            /Lotta


1 kommentar:

  1. Underbar beskrivning av en missförstådd blomma.Kram Lena Sandelius

    SvaraRadera